Kindreds spelöverskott från osunt spelande minskar till 3,0 procent under första kvartalet 2023

Under det första kvartalet 2023 minskade Kindreds andel av spelöverskottet från osunt spelande till 3,0 procent samtidigt som förbättringseffekten efter intervention ökade till 83,0 procent. Under kvartalet har automatiserade tekniska lösningar haft en positiv trend. Dessa består bland annat i att upptäcka och följa upp de kunder som visar tecken på osunt spelande.

Kindred Group plc (Kindred) rapporterar en minskning gällande Kindreds andel av spelöverskottet från osunt spelande till 3,0 (3,3) procent i det första kvartalet 2023. Denna positiva trend är en del av förbättringar som fokuserat på att förtydliga ansvarsfullt spelande i kundresan. Under kvartalet visade 83,0 procent av de kunder som upptäckts av Kindreds spelövervakningssystem ett förbättrat spelbeteende efter att bolagets spelansvars- och kundtjänstteam tagit kontakt. Detta är en liten förbättring från föregående kvartal, och vittnar fortsatt om vikten av proaktiva insatser.

Global statistik från Kindred Group

Q2 2022

Q3 2022

Q4 2022

Q1 2023*

Andel av bruttovinstintäkterna från högriskspelare

Förbättringseffekt efter intervention

*90 dagars rullande period mellan 20 december 2022 och 19 mars 2023

"Vi har kontinuerligt betonat vikten av att upptäcka och kommunicera med de kunder som visar tecken på osunt spelande. För att förhindra ett skadligt beteende är tidiga insatser avgörande och jag är glad att vi kan se resultatet av utrullningen av automatiserade insatser som vi har gjort på några av våra marknader”, säger Henrik Tjärnström, vd och koncernchef för Kindred Group.

”Jag ser framemot att följa det tvärfunktionella arbetet mellan våra olika team inom Kindred framöver. Ansvarsfullt spelande är inte isolerat till ett team, utan något som varje enskild anställd bidrar med genom sin kunskap och sitt arbete. Genom att techteamen arbetar i nära samarbete med spelansvars- och kundtjänstteamen kan vi snabbare lansera  fler automatiserade insatser på olika marknader, vilket är i linje med vår resa mot noll-ambition”, avslutar Henrik Tjärnström.

Om Kindreds resa mot noll

Kindred är fast beslutna om att transformera spelande genom att vara en pålitlig källa till underhållning som bidrar positivt till samhället. Av den anledningen har Kindred åtagit sig att nå noll procent spelöverskott från osunt spelande på sin plattform och att kvartalsvis rapportera den statistiken. Detta görs för att öka transparensen, bidra till en faktabaserad dialog om osunt spelande och öka kännedomen om Kindred Groups hållbarhetsarbete. För att läsa mer, besök: www.kindredgroup.com/zero.

Maria Angell Dupont, External Communications Manager, Kindred Group

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2,500 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt IBIA, International Betting Integrity Association. Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com

Henrik Tjärnström, vd och koncernchef för Kindred Group