Spelutvecklaren King.com förvärvar Fabrication Games

I samband med förvärvet integreras Fabrication Games utvecklarteam i King.com:s snabbt växande utvecklarteam med fokus på mobila spel.
"Förvärvet av Fabrication Games innebär att vi får tillgång till enastående kompetens och kan snabba på processen med att tillgängliggöra våra populäraste Facebook-spel via mobila plattformar. Målet är att våra spelare ska kunna spela favoritspelen från King.com var de än befinner sig, via datorn, Facebook, läsplattan och mobilen, helt synkroniserat", säger Lars Jörnow, VP Mobile på King.com. "I samband med att mobiltelefonerna blir allt mer kraftfulla suddas också gränserna till webben ut. Vår erfarenhet av spelutveckling för mobilen i kombination med King.com:s styrka inom sociala skicklighetsspel kommer utan tvekan att leda till fantastiska kommande spelupplevelser", säger Tommy Palm, VD för Fabrication Games.
King.com är världsledande på sociala skicklighetsspel och klassas av den svenska branschorganisationen Dataspelsbranschen som Sveriges tredje största spelutvecklare baserat på omsättning efter EA Dice och Avalanche Studios. King.com:s spel Bubble Witch Saga spelas enligt statistik från Appdata.com av 5,6 miljoner spelare varje dag, vilket gör det till världens sjunde mest populära spel på Facebook. Bubble Witch Saga har utvecklats och producerats av King.com:s utvecklarteam i Stockholm. Som en del i King.com:s multiplattformsstrategi är nu målet att Bubble Witch Saga ska finnas tillgängligt via mobilen, helt synkroniserat med Facebook, senare i mars 2012.

För mer information: Lars Jörnow, VP Mobile på King.com Tel: +46 (0)760 150 219 Email: lars.jornow@king.com

Om King.com: Spelutvecklaren King.com är världsledande på sociala skicklighetsspel. King.com erbjuder mer än 150 spel på 14 olika språk över hela världen. Bolaget grundades 2003 och har idag över 140 anställda i Stockholm, Malmö, London, Hamburg, Milano, Bukarest och San Francisco. För mer information, vänligen besök www.king.com.

Om Fabrication Games: Fabrication Games grundades efter en MBO av Jadestones mobila enhet och fokuserar på högkvalitativa mobila spel. Företaget har vunnit tio internationella utmärkelser i tävlingar som till exempel IMGA och IGF Mobile. Fabrication Games har bland annat utvecklat spelen Niko, Solitaire Nation, Sprinkle, Kodo och World In War.