Kinnarps inreder en av världens mest miljöanpassade byggnader

Report this content

Kinnarps har blivit utvald att leverera inredning när den ledande internationella organisationen inom hållbar utveckling, IUCN, bygger nytt huvudkontor i Gland i Schweiz. Målet är att skapa en av världens mest miljöanpassade kontorsbyggnader. Kinnarps får uppdraget tack vare familjeföretagets målmedvetna satsning på hållbar produktion och utveckling.

IUCNs nya huvudkontor, kallat IUCN Conservation Centre, kommer att använda 95 procent av energiför¬brukningen från förnybara källor som solkraft och geotermi. IUCN har även tecknat avtal med ett antal partners som är miljöledare i sina respektive branscher, som enda svensk leverantör står Kinnarps.

Kinnarps inredningar valdes bland annat på grund av bolagets långa tradition av miljöarbete med bland annat ett aktivt deltagande i FSC, den oberoende internationella organisationen för ansvarsfullt skogsbruk. Kinnarps som grundades 1942 har växt till att bli den tredje största kontorsmöbeltillverkaren i Europa med försäljning i ca 35 länder.

”Det viktigaste målet med vårt Conservation Centre är att skapa en global förebild som motsvarar de högsta kraven på ekologisk effektivitet. Genom att samarbeta med partners som Kinnarps, som målmedvetet arbetar med processer för hållbar utveckling kommer vi att nå detta mål”, förklarar Julia Marton-Lefèvre, IUCN:s Generaldirektör.

IUCN är världens äldsta och största globala miljönätverk med 10 000 forskare och fler än 1 000 myndigheter och icke statliga organisationer i 181 länder. IUCN Conservation Centre ska fungera som mötesplats för aktörer och allianser inom hållbar utveckling världen över.

“Ett hållbart perspektiv på miljö har alltid varit en grundsten inom Kinnarps. Det är därför extra glädjande att en sådan stor och viktig organisation inom miljöområdet som IUCN ger oss denna bekräftelse. Det är samtidigt en sporre för vårt miljöarbete in i framtiden”, säger Henry Jarlsson, koncernchef för Kinnarps och son till grundarna Jarl och Evy Andersson.
Utöver huvudkontorets exceptionellt miljöanpassade energikällor är arkitekturen utformad för att minimera energiförbrukningen. Balkonger och jalusier reglerar värmen på sommarhalvåret och eliminerar behovet av luftkonditionering, samtidigt som konstruktionen medger ett maximalt utnyttjande av naturligt ljus. Kinnarps egentillverkade produkter passar väl in i arkitekturen med sin skandinaviska design och sin miljöprofil.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kinnarps
Henry Jarlsson, Kinnarps koncernchef