Kinnarps och Nichetto studio tolkar framtidens arbetsplatstrender

Report this content

Mångfaldsdesign, tekitur och arbetsplatsbiologi. Den som vill ha koll på framtidens arbetsplatstrender bör bekanta sig med begreppen. Kinnarps trendrapport 2015 väcker frågan om hur vi kan anpassa arbetsmiljön efter den bredd av människor som möts på den moderna arbetsplatsen. Nichetto Studios inspirerande tolkning av rapporten visas nu på möbelmässan.

I samband med Stockholm Furniture Fair presenteras Kinnarps trendrapport 2015 ”Workplace and lifespace design for the diverse decade”. I rapporten har Kinnarps tillsammans med framstående experter inom områden som arkitektur, design och teknik ringat in framtidens arbetsplatstrender.Ordet mångfald går som en röd tråd genom rapporten, som undersöker hur framtidens arbetsplatser kan tillgodose olika behov från skilda generationer, personlighetstyper och genus.

En monter som väcker känslor

Välkända designstudion Nichetto studio har fått uppgiften att göra en visuell tolkning av trenderna som presenteras i rapporten. Resultatet är en mässmonter där utgångspunkten har varit att skapa inspirerande arkitektur, inte främst en traditionell produktmonter. Miljön är byggd i två plan där framtidens arbetsplats presenteras ur olika perspektiv och genom olika lager. I montern visas en kombination av de trender som presenteras i rapporten.

- Vi tillbringar mer och mer tid på jobbet, vilket gör det viktigt att skapa en trivsam och hemtrevlig miljö. Det är en av aspekterna vi har utgått från.  Vi kanske är romantiker men vi hoppas att montern kommer att beröra och väcka känslor. Arbetsplatsen är inte bara en plats där man utför ett arbete, det är också en miljö där känslor uppstår. Det är ju inte helt ovanligt att folk träffas och blir kära på jobbet till exempel, säger Luca Nichetto.

Standarden för de arbetsmiljöer vi fortfarande ser idag sattes under en tid då arbetsplatsen i huvudsak var en analog miljö för stillasittande, medelålders män. Dagens arbetsplatser ser på många håll helt annorlunda ut och det är hög tid att anpassa utformningen av arbetsmiljön efter den bredd av personligheter som verkar där.

Bort från standardtänket

Våra yrkesliv blir allt längre och det är inte ovanligt att människor från fyra olika generationer jobbar sida vid sida. Utöver åldersskillnader är variationer mellan kön, personligheter och kulturer viktiga faktorer att ta hänsyn till när man planerar framtidens arbetsplatser. Hur våra sinnen påverkas av miljön vi arbetar i och hur vi använder den digitala tekniken är andra betydande aspekter.

- En viktig slutsats i trendrapporten är att vi måste bort från standardtänket och istället jobba med inkluderande design som tar hänsyn till olika typer av människor. Vissa är extroverta och trivs i öppna kontorslandskap medan andra behöver en lugnare miljö. Många trivs med att vara ständigt uppkopplade, andra behöver koppla bort teknikstressen för att fokusera, säger Paulina Lundström, Marketing & Communications Director på Kinnarps.

För frågor, vänligen kontakta:

Ida Gustafsson, presskontakt Kinnarps AB, ida.gustafsson@kinnarps.se, +46 515 383 89
Anton Frank, presskontakt Kinnarps AB, anton.frank@kinnarps.se, + 46 515 388 18

Fem framtida arbetsplatstrender:

Mångfaldsdesign – Hur design måste uppfylla mångas behov
One size fits all stämmer inte alls när arbetskraften är mer mångskiftande än någonsin. Nu när gränser – från geografiska till de som rör kön, ålder, fysiska och psykiska olikheter – suddas ut ställs allt högre krav på att företag och organisationer hittar och behåller talanger. Denna utveckling kräver inte bara att riktlinjerna för arbetsplatsen ändras, utan också arkitekturen och möblerna. Design kan både ena och splittra och inkluderande design kommer att bli en avgörande framgångsfaktor för den framtida arbetsmiljön.

Arbetsplatsbiologi – Hur arbetsmiljön anpassas efter både kropp och själ
Hälsa är rikedom, sägs det. Idag ses våra mångskiftande intellektuella förmågor som lika viktiga som våra fysiska behov på arbetsplatsen. Psykologisk forskning visar att vårt sinne tar lika stor plats som våra kroppar när det gäller designutveckling och ger en rad möjligheter att skapa en såväl hälsosam som effektiv miljö.

Tekitur – Hur analog och digital arkitektur skapar den nya arbetsplatsen
Samspel mellan arkitektur och teknik (tekitur) är den främsta drivkraften i nästa stora designskifte. Digitala lösningar för att arbeta smartare finns redan, vilket gör dem som utnyttjar dessa möjligheter till det kommande mångfaldsdecenniets vinnare. Vi lever i tekiturens tidsålder och att designa arbetsplatser som är anpassade efter människan, inte hårdvaran är nyckeln till framtidens arbetsmiljö.

Samskapande – Hur vi samarbetar utan gränser
Tanken med radikal öppenhet, total transparens och öppen källkod lägger grunden för skapande och samarbete utan gränser – och i detta har design en ledande roll. Samarbete och gemensamt skapande – var som helst, när som helst, i såväl små företag stora koncerner – underlättas och blir smidigare. Dessa nya möjligheter påverkar utformningen av allt från små objekt och arbetsstationer till hela byggnader.

Mikro-multinationellt – Hur våra hopkopplade liv ger möjlighet till mer individuella förbindelser
Gränslöshet utmärker den moderna arbetskraften med människor som ständigt flyttar från plats till plats och där uppgiften som ska utföras finns tillgänglig över kontinenter via det virtuella molnet. Detta driver på en förändring där ökningen av oberoende arbetare – frilansare, egenföretagare, konsulter och entreprenörer – återspeglar en entreprenörsvåg med nystartade företag och enskilt ägda firmor. Sökandet efter stödjande arbetsplatser bortom hemmakontor och internetcaféer leder till en framväxt av en ny kategori arbetsytor och designen kommer förstås att följa med.

OM KINNARPS
Kinnarps är en svensk inredningskoncern som erbjuder innovativa och inspirerande helhetslösningar för arbetsmiljöer. Vårt huvudkontor ligger i Kinnarp, i västra Sverige, där företaget grundades 1942 av Jarl och Evy Andersson. Vi är fortfarande ett familjeägt företag som idag är ledande i Europa i vår bransch och finns representerade i ca 40 länder. Vår utgångspunkt är hållbarhet, välmående och lönsamhet för de som använder de miljöer vi skapar. Idag inreder vi alla typer av arbetsplatser - kontor, skola/utbildning och vård/omsorg. Vi kontrollerar hela processen. Från idé och produktion till distribution och montering. Allt för maximal effektivitet, med hög kvalitet och med lägsta möjliga miljöpåverkan. Vår mer än 70-åriga tradition har gett oss gedigen kunskap och erfarenhet. Vi arbetar även kontinuerligt med att analysera vilka trender som kommer att påverka morgondagens arbetsmiljöer. Med våra produktvarumärken Kinnarps, Drabert, MartinStoll, Materia, Skandiform och NC Nordic Care erbjuder vi hållbara lösningar med olika uttryck. Vi har även ett brett kompletterande sortiment från ett antal erkända samarbetspartners. Kinnarps har ca 2 500 anställda och omsättningen 2012/2013 uppgick till 3,8 miljarder SEK. Koncernen bedriver ett progressivt och djupgående miljöförbättringsarbete och uppfyller de ledande miljömärkningarnas krav. Kinnarps är även certifierat enligt FSC®, ISO 9001 och 14001. Läs mer på www.kinnarps.com

OM NICHETTO STUDIO
Luca Nichetto är designer och art director (1976). 2006 grundade han ett multidisciplinärt kontor i Venedig, Italien inriktat mot industridesign, produktdesign och konsulttjänster inom designområdet. Studion samarbetar med många organisationer och har snabbt spridit sina influenser i olika delar av världen. Under 2011 startade designern ytterligare ett kontor i Stockholm, som ett svar på fler och fler förfrågningar från internationella företag. Nichettos fokus på detaljer och hans förståelse för produktionsprocessen gör studion till en viktig aktör. De vitt skilda kulturella referenser som förekommer i varje projekt har gett studion både uppskattning och uppmärksamhet även utanför designvärlden. Under 2013 slogs de två filialerna ihop till Nichetto Studio, ett företag som nu även har kompetens inom inredningsdesign och arkitektur. Läs mer på www.nichettostudio.com.

Taggar: