Delårsrapport 2005 1 januari – 31 mars

Report this content

• Nettoomsättningen för årets första kvartal uppgick till 1.383 (1.438) Mkr. Mot bakgrund av att styrelsen har föreslagit till bolagsstämman att dela ut alla aktier i Invik & Co. AB (”Invik”) redovisas Invik som så kallad avvecklad verksamhet och inkluderas inte i siffrorna ovan. Inviks totala intäkter ökade under det första kvartalet till 354 Mkr (309 Mkr proforma för det första kvartalet 2004). • Korsnäs Holdings rörelseresultat uppgick till 125 (286) Mkr. I jämförelsetal för 2004 ingår resultat från avverkning ur egen skog under det första kvartalet med cirka 60 Mkr. • Marknadsvärdet på koncernens innehav av börsnoterade värdepapper minskade under det första kvartalet med 454 Mkr och uppgick per 31 mars 2005 till 21.434 Mkr. Värdeförändringen redovisas i enlighet med International Financial Reporting Standards (”IFRS”) över koncernens resultaträkning. • Resultat efter skatt, inklusive värdeförändring noterade innehav om –454 (–127) Mkr, uppgick till –463 (–2) Mkr. • Resultat per aktie från kvarvarande verksamhet uppgick till –1,85 (–0,01) kronor. • Omräkning av öppningsbalans per 1 januari 2004 och jämförelsetal för första kvartalet 2004 till IFRS framgår av bilaga 1. • Inviks delårsrapport för det första kvartalet 2005 ingår som bilaga 2 till denna delårsrapport.