KAMMARRÄTTEN HAR AVKUNNAT DOM I SCD INVESTS SKATTEMÅL

Report this content

Investment AB Kinnevik (Kinnevik) meddelade idag att Kammarrätten avkunnat dom avseende intressebolaget SCD Invest AB med dotterföretags skattetvist. Kammarrättens domslut var till Kinneviks nackdel och innebär att koncernens resultat för det första kvartalet 2005 kommer belastas med 89 Mkr i uppskjuten skattekostnad avseende räkenskapsåret 2004. Domen medför ingen betalning av aktuell skatt.

Ärendet som avgjorts i Kammarrätten handlade om storleken på underskottsavdrag i SCD Invest AB med dotterbolag, där Skatteverket ifrågasatt underskott uppgående till 1.585 Mkr. Länsrätten avkunnade dom i ärendet under 2003 vilken var till SCD Invests fördel. Kammarrätten har i sin dom däremot funnit att de ägarförändringar som skedde i SCD Invest AB under 1997 medförde att underskottsavdragen begränsades till 72 Mkr. SCD Invest överväger begära prövningstillstånd hos Regeringsrätten. För ytterligare information, besök www.kinnevik.se eller kontakta: Vigo Carlund, VD och koncernchef +46 (0) 8 562 000 00 Henrik Persson, Investor Relations +46 (0) 8 562 000 87