Breaking Bad-stjärnan och mycket mer till Comic Con Gamex i Kista

Spel- och underhållningssverige räknar ner dagarna till årets stora event – den 30 oktober till 2 november intas Kista av världsfenomenet Comic Con och svenska Gamex.

RJ Mitte från Breaking Bad besöker Comic Con Gamex

På plats finns allt från Breaking Bad-stjärnan RJ Mitte
, Batmobil-tillverkare, special
effektsexperter till ännu olanserade storspel. Därtill kommer branschledande aktörer
som EA, Disney, Playstation, Xbox, Ubisoft och Bandai Namco Games ge sig in i debatter om framtiden. Allt detta tillsammans med gamers, cosplayers och seriefantaster.

Projektledaren Gital AL-Ebeyawi från Kistamässan/Artexis är en av de som tagit initiativet att sammanföra Comic Con och Gamex. För henne är sammanslagningen en självklarhet:

– Comic Con Gamex symboliserar hur trenden för hela industrin ser ut idag. Spel blir film, film blir spel, gränserna för upplevelsen suddas ut. Vi vill ta reda på vad som händer när vi låter världarna mötas, vart vi är på väg. Framtidens spel- och underhållningsvärld knackar på dörren. Vi har släppt in den. Det här är viktigt för alla som älskar underhållning, men också för industrin som ska vara med och skapa den, säger hon.

Det blir fyra späckade dagar, där bland annat spelutvecklaren Bandai Namco Games introducerar storspelen Tales of Hearts R, Dragon Ball Xenoverse och Lara Croft and the Temple of Osiris. EA finns också på plats och bjuder på storslagen Sverigepremiär för Dragon Age: Inquisition och Battlefield Hardline, båda spelbara på plats långt innan releasedatum. Playstation låter i sin tur besökarna prova det efterlängtade actionrollspelet Bloodborne, det filmiska äventyret The Order: 1886 och skräckspelet Until Dawn.

Bland övriga höjdpunkter kan nämnas:

- möjliget att spela Ubisoft:s Assains Creed Unity samt Tom Clansy’s The Division
- turnering i Tekken
- testkörning av Project Cars med Oculus Rift
- STHLM e-sport
- Ghostbusters 30-årsjubileum
- kvalet till World Cosplay Summit
- Singstars 10-årsjubileum firas med nya Singstar: Ultimate Party
PlayStation, Sumo Digital, utvecklare av Little Big Planet 3
- Hideo Baba, producent för “Tales of”-serien samt Masayuki Hirano, Producent för “Dragon Ball Xenoverse” håller en exklusiv presentation på stora scenen klockan 12.00 den 2:a nov. Under presentationerna kommer du ha chans att vinna en unik signerad PS4 på plats samt bli en av de första i världen att få äga Dragon Ball Xenoverse och Tales of Zestiria när de släpps nästa år så kom i tid!

Framtidens spel- och underhållningsvärld garanteras under hela eventet av Stormtroopers från Nordic Garrisson.

Se hela schemat här: http://schema.comiccon.se/

Observera att pressackreditering krävs för mässan. Ackreditera dig via länken www.comiccon.se/Press/Pressackreditering. Ta med din ackreditering till mässan. Den gäller som din entrébiljett.

För mer information kontakta:
Gital AL-Ebeyawi, projektledare, gital@artexis.se , 08-506 650 89
Marika Renström, pressansvarig Artexis Kistamässan, marika.renstrom@artexis.se, 08-506 650 35

Om Comic Con Gamex
Spel- och underhållningsindustrin integreras allt snabbare när film, konsol- och datorspel, serier, fandomes och comics möts. Spel blir film, film blir spel, gränserna för upplevelsen suddas ut. Därför låter vi mässorna Comic Con och Gamex mötas på samma plats. För att de hör ihop. För att ta reda på vart vi är på väg. Framtidens spel- och serievärld knackar på dörren. Vi har släppt in den. Comic Con Gamex är Sveriges största kombinerade spel, serie- och filmmässa. På plats finns såväl spelutvecklare, serietidningsskapare och delar av Hollywoods film- och serieindustri. På höstlovstorsdagen öppnar den första upplagan - under fyra dagar, den 30 oktober - 2 november, välkomnar vi alla till Kistamässan i Stockholm! Läs mer på http://www.comiccon.se/

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan . Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis