Comic Con Gamex - årets händelse inom spel, film, serier och underhållning

Spel- och underhållningssverige räknar ner dagarna till årets stora event – den 30 oktober till 2 november intas Kista av världsfenomenet Comic Con och svenska Gamex. Det är en ny värld som ska växa fram.

Vad händer om man låter Breaking Bad stjärnan RJ Mitte, kvalet till World Cosplay Summit, Batmobil-tillverkare, spelsuccéutvecklare, turnering i Tekken, exklusiva film och
speldemos, specialeffektsexperter, testkörning av Project Cars med Oculus Rift, andra tekniska nyheter och en mängd spelnyheter mötas? Om man överallt möts av karaktärer
från andra världar?

Lägg till en lavinartad e-sportsrörelse med STHLM e-sport i spetsen. Att spelförläggaren Bandai Namco Games introducerar Project Cars, Lara Croft and the Temple of Osiris. Att
producenterna för de kommande storspelen Tales of Zesteria och Dragon Ball Xenoverse kommer att hålla exklusiva presentationer och tävlingar. Att EA bjuder på storslagen
Sverigepremiär för Dragon Age: Inquisition och Battlefield Hardline, båda spelbara på plats, långt innan releasedatum.

Som om inte det vore nog kommer Ubisoft att ge besökarna något extra: spela ett av de
mest efterlängtade spelen Assassins Creed Unity, möjlighet att testa Far Cry 4 samt det
innovativa spelet “The Crew”. Från Ubisofts studio Massive, kommer man dessutom att visa ett av de mest imponerande spelen som släpps 2015: Tom Clancy´s The Division

PlayStation ger besökarna chansen att för första gången förhandstesta tre av 2015 års
mest emotsedda spel redan nu - det efterlängtade actionrollspelet Bloodborne, det filmiska äventyret The Order: 1886 och skräckspelet Until Dawn. Dessutom besöker spelutvecklare från studion Sumo Digital scenen M12/VIP och ger en unik presentation om utvecklingen av kommande Little Big Planet 3. I PlayStations monter firas även 10-årsjubileumet av bästsäljaren SingStar med nya spelet Ultimate Party.

Viaplay bjuder på exklusivt firande: Kultfilmen Ghostbusters fyller 30 år, vilket kommer att
firas på plats, där Viaplay bjuder på exklusiva samlargåvor. Dessutom fyller Batman 75 år och Viaplay visar upp den enda officiellt fungerande Batmobilen. De största stjärnorna från Splay kommer att finnas på plats för att rapportera från Comic Con Gamex och bli
utmanade i spelet Batman Arkam Origin.

Framtidsdiskussioner: Branschledande aktörer som EA, PlayStation, Xbox, Ubisoft
och Bandai Namco Games ger sig in i debatter om framtiden. Tillsammans med
gamers, cosplayare och seriefantaster.

Kollisionen är ett faktum. Den nya världens säkerhet garanteras under hela eventet
av Stormtroopers från Nordic Garrisson. För utförligt program, gå in på följande länk:

Projektledaren Gital AL-Ebeyawi från Artexis Kistamässan är en av de som tryckt på knappen för att sätta ingång projektet med att sammanföra Comic Con och Gamex.
För henne är initiativet en självklarhet.

”Comic Con Gamex symboliserar hur trenden för hela industrin ser ut idag. Spel blir film, film blir spel, gränserna för upplevelsen suddas ut. Vi vill ta reda på vad som händer när vi låter världarna mötas, vart vi är på väg. Framtidens spel- och underhållningsvärld knackar på dörren. Vi har släppt in den. Det här är viktigt för alla som älskar underhållning, men också för industrin som ska vara med och skapa den.”

Se hela schemat här: http://schema.comiccon.se/

Observera att pressackreditering krävs för mässan. Ackreditera dig via länken www.comiccon.se/Press/Pressackreditering. Ta med din ackreditering till mässan. Den gäller som din entrébiljett.

För mer information kontakta:
Gital AL-Ebeyawi, projektledare, gital@artexis.se , 08-506 650 89
Marika Renström, pressansvarig Artexis Kistamässan, marika.renstrom@artexis.se, 08-506 650 35

Om Comic Con Gamex
Spel- och underhållningsindustrin integreras allt snabbare när film, konsol- och datorspel, serier, fandomes och comics möts. Spel blir film, film blir spel, gränserna för upplevelsen suddas ut. Därför låter vi mässorna Comic Con och Gamex mötas på samma plats. För att de hör ihop. För att ta reda på vart vi är på väg. Framtidens spel- och serievärld knackar på dörren. Vi har släppt in den. Comic Con Gamex är Sveriges största kombinerade spel, serie- och filmmässa. På plats finns såväl spelutvecklare, serietidningsskapare och delar av Hollywoods film- och serieindustri. På höstlovstorsdagen öppnar den första upplagan - under fyra dagar, den 30 oktober - 2 november, välkomnar vi alla till Kistamässan i Stockholm! Läs mer på http://www.comiccon.se/

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan . Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis