Elza Dunkels och Doug Belshaw klara som talare för SETT

Med drygt ett halvår kvar till SETT2013, Skandinaviens största mässa och konferens på temat det moderna lärandet i skolan, börjar talare bli klara och de första konferensanmälningarna att trilla in allt tätare. Mässan och konferensen arrangeras av Artexis och Rektorsakademien Utveckling i samarbete med Utbildningsförvaltningen i Stockholm och äger rum den 17-18 april på Kistamässan i Stockholm.

SETT2013 vänder sig till, lärare, förskollärare, fritidspedagoger, rektorer och skolchefer. Dessa erbjuds det mest intressanta och mest innovativa utställarna, talarna och workshopsledarna som finns kring det moderna digitala lärandet. Och det till en rimlig kostnad.

Redan nu kan vi nämna två mycket intressanta talare i konferensprogrammet:

Elza Dunkels pratar om attityd och förhållningssätt
Elza Dunkels, filosofie doktor i pedagogiskt arbete vid Umeå Universitet, har i sin forskning sett på unga människor och deras datoranvändning och menar att digital kompetens inte i första hand handlar om teknisk kompetens, utan snarare om attityd och förhållningssätt.

– Vi bör tänka annorlunda kring denna digitala klyfta och inse att det inte är så att unga nödvändigtvis kan mer än vuxna, utan att man kan olika saker. Tänker vi så blir det lättare att lära av varandra. Dator- och internetanvändning bör inte ses som ett enda kunskapsområde, utan är i själva verket ett kluster av olika kunskapsområden, menar Elza Dunkels.

Doug Belshaw talar om ett nytt sätt att identifiera färdigheter och prestationer
Doug Belshaw arbetar för Mozilla Foundation. Han har arbetat som lärare samt med högre utbildning på JISC, en Brittisk organisation som arbetar på uppdrag av regeringen för att främja utbildningsteknik. Doug arbetar över hela Storbritannien och Europa för Mozilla med att öka läs- och skrivförmåga. Han driver även ett projekt som heter Open Badges, som är ett nytt sätt att ackreditera färdigheter och prestationer. I sin presentation talar Doug om trender inom utbildningsteknik, hur Open Badges kan användas till att ta vara på det informella lärandet och färdigheter.

När SETT går av stapeln kommer Doug ha färdigställt version 1.0 av skriften ”Web Literacies” som ges ut genom Mozilla Foundation. Du kan berika skriften här http://bit.ly/weblit08.

För mer information besök: www.settdagarna.se

För mer information om konferensen och tävlingen:
Fredrik Svensson, Rektorsakademien Utveckling, fredrik@rautveckling.se, 073-340 41 10

För mer information om utställardelen och Kistamässan
Gital Al-ebeyawi, projektledare, SETT, gital@artexis.se, 08-506 650 89
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Artexis, marika.renstrom@artexis.se, 08-508 650 35

Om SETT
SETT är Skandinaviens största mässa och konferens inom området det innovativa och moderna lärandet. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation" och handlar om att få skolans professionella medarbetare att känna inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur det moderna lärandet kan utvecklas i just deras skolor mot högre måluppfyllelse. Till SETT 2012 kom ca 4500 personer från 3 länder och 193 kommuner. Mässan och konferensen genomförs av Kistamässan och Rektorsakademien Utveckling i samverkan med Stockholms Stads Utbildningsförvaltning för andra året i rad den 17-18 april 2013 på Kistamässan i Stockholm.

Läs mer på www.settdagarna.se

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis.