Första konferensen om välfärdsteknologi till Kistamässan

MVT 2015 arrangeras den 21-22 januari 2015 och är en ny nationell konferens som möter framtidens utmaningar inom kommunens vård, omsorg och socialtjänst med utgångspunkt från användarnas behov.
– Det är viktigt att kommunerna får en egen arena för erfarenhetsutbyte om hur man konkret gör för att föra vidare utvecklingsprojekt in i ordinarie verksamhet, och vi ser att MVT2015 kommer att vara en viktig sådan arena, säger Daniel Forslund, chefsstrateg VINNOVA.
– Jag är övertygad om att vi kommer få se en teknisk revolution de närmaste åren som kommer att underlätta livet för människor och samtidigt öka kvalitet och effektivitet inom vård och omsorg, säger Lennart Jonasson, programansvarig eHälsa SKL.
– Konferensen kommer att bli ett stöd till oss i kommunerna, säger Eva Sahlén från Västerås stad.

MVT 2015 – som står för Mötesplats Välfärdsteknologi och e-hälsa 2015 – arrangeras på Kistamässan den 21-22 januari 2015 och ska ge inspiration och idéer till förändrade arbetssätt, visa goda exempel hur arbetet med välfärdsteknologi kan utformas för att underlätta vardagen för individen med fokus på det egna boendet. Konferensen ska även ge konkret vägledning för kommunernas fortsatta arbete inom området.

– För oss i Västerås stad är det viktigt att det här blir en konferens med fokus på välfärdsteknologi som ger ett positivt avtryck i vardagen hos den enskilde. Den kommer att bli ett stöd till oss i kommunerna att ta till oss innovationer som bidrar till ökad självständighet, delaktighet, aktivitet och trygghet för medborgarna, säger Eva Sahlén, direktör för sociala nämndernas förvaltning i Västerås stad som är en av arrangörerna.

Konferensen kommer att lägga stor vikt vid implementeringsfrågorna – hur vi går från försöksprojekt till att införliva den nya tekniken i den vanliga verksamheten. Den teknik som kommer att lyftas fram är sådan som ökar individens självständighet, trygghet, aktivitet och delaktighet. Vi vill samla representanter och intressenter som berörs och har nytta av välfärdsteknologins möjligheter inom socialtjänstens olika ansvarsområden.

Konferensen arrangeras av SKL, Västerås Stad och VINNOVA i samarbete med Vårdförbundet, Kommunal, IT & Telekomföretagen, Svensk Sjuksköterskeförening, Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter och Vision. Parallellt med MVT 2015 arrangeras en fackmässa. För det praktiska genomförandet av Mötesplats Välfärdsteknologi & e-hälsa ansvarar Artexis.

För ytterligare information, kontakta:
Maria Gill, Västerås Stad, maria.gill@vasteras.se, 021-39 32 26
Björn Wengse, Artexis, bjorn.wengse@artexis.se, 08-506 650 14

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis.