Grisar i staden

Niklas Wennberg från Stadsjord kommer till BostadsrättsMässan Göteborg och berättar varför grisar och bönor i staden inte bara är roligt, utan en del av ekonomisk, ekologiskt och social strategi i bygget av den hållbara staden. BostadsrättsMässan Göteborg arrangeras på Svenska Mässan den 21-22 november 2014.

Niklas Wennberg grundade Stadsjord 2008 och etablerade de första slaktsvinen i Göteborgs innerstad året därpå. Till en början var många politiker och stadsplanerare skeptiska. Nu börjar städernas politiker och andra aktörer kring byggnation och förvaltning att få en annan uppfattning om stadsjordbruk.

– Stadsjordbrukstrenden har onekligen fått fart och fäste i svenska tätorter. Grisar och odling har förvandlats till skrytkapital som gör livet roligare, kvarteret hippare och lägenheten mer värdefull Det blir allt tydligare att stadsjordbruk inte bara handlar om att det är mysigt och ser litet snyggt ut. Stadsjordbruket utgör dessutom en grund för en ny ekonomisk nisch som om ett tiotal år kommer att omsätta stora pengar eftersom städernas självförsörjningsgrad av mat hamnar allt mer i fokus, säger Niklas Wennberg.

Till BostadrättsMässan Göteborg kommer Niklas Wennberg för att berätta om hur Stadsjord använder bönor och grisar som förändringsagenter för att göra kvarteren mysigare, mer inkluderande och mer produktiva.

BostadsrättsMässan är den etablerade mötesplatsen där bostadsrättsföreningars styrelser, bostadsrättshavare och andra bostadsrättsintresserade möts. På BostadsrättsMässan Malmö får besökarna direktkontakt med leverantörer och experter. Rådgivning, inspiration och värdefulla lärdomar som gör att de sparar tid, får kunskap om sitt ansvar och blir säkrare i sin roll.

Läs mer på: http://goteborg.bostadsrattsmassan.se/

Pressbild
Klicka här för att ladda ner pressbilder på Niklas Wennberg. Ange Paul Hansen som fotograf vid användande av porträttbilden. Du måste logga in på sidan för att kunna ladda ner bilden.

Användarnamn: press
Lösenord: press

För mer information kontakta:
Karin Moberg, projektledare, karin.moberg@artexis.se, 08-506 650 04
Niklas Wennberg, Stadsjord, niklas@hylapond.se, 0703-70 80 04