Hållbar stadsutveckling blir temaområde på Ekobygg

Ekobyggmässan sätter extra fokus på stadsutveckling – och redan nu är tre högintressanta projekt klara! Ett av projekten är Hållbara Järva som bland annat ska göra Järva till den solcellstätaste stadsdelen i hela Sverige. Ekobygg arrangeras med Sweden Green Building Conference för första gången på Kistamässan i Stockholm den 11-12 september.

Hållbara Järva, Södertörnsmodellen och Greenhouse på Augustenborg kommer alla till Ekobygg för att visa upp just sina lösningar för en grön och hållbar stadsutveckling. På temaområdet för stadsutvecklingsprojekt får utställare möjlighet att visa upp intressanta projekt för morgondagens städer, både de som är genomförda och de som befinner sig på planeringstadiet.

– Intresset är verkligen stort för detta temaavsnitt. Det är ett ämne som ligger helt rätt i tiden. Stadsutveckling finns på flera plan, det handlar i många fall inte bara om att bygga för miljön utan även för den sociala och ekonomiska hållbarheten. Ekobygg är en efterlängtad arena där vi visar framtiden. Många har efterfrågat just en mötesplats för grönt och hållbart byggande, säger Karin Moberg, projektledare för Ekobygg.

Hållbara Järva.     Foto: Stockholms stad

Mitt i mässområdet med fokus på stadsutveckling kommer även Hållbaren finnas. Där kan besökare mingla med gamla och nya bekantskaper och diskutera hållbar stadsutveckling tillsammans med hållbarhetschefer, professorer, kommundirektörer och VD:ar.

Några av de klara diskussionsledarna är Kristina Birath (Miljö- och samhällsbyggnadsdirektör i Eskilstuna), Berit Brokking Balfors (Prefekt, professor och docent, Kungliga Tekniska Högskolan), Jan Mattsson (VD Sweco Architects), Christina Lindbäck (Hållbarhetschef på NCC), Rikard Appelgren (VD WSP Sverige och WSP Europe) och Gunnar Nordfeldt (Partner / Senior adviser på ByggVesta).

Sweden Green Building Conference med Ekobygg är den naturliga arenan för hållbara affärer och investeringar. Mötesplatsen kommer att erbjuda spännande föreläsare och debatter, seminarier, företag som presenterar den senaste gröna tekniken och mycket mer – allt med en grön profil. Här finner du dagens lösningar för en hållbar framtid.

Läs mer om projekten och Ekobyggmässan på www.ekobyggmassan.com.
Läs mer om Sweden Green Building Conference på www.sgbc13.se.

För ytterligare information kontakta:

Karin Moberg, projektledare Ekobygg, 08-506 650 04, karin.moberg@artexis.se
Ann-Kristin Karlsson, HCS Manager på Sweden Green Building Council, 070-939 08 34, ann-kristin.karlsson@sgbc.se

Joakim Gerhardsson, pressansvarig Artexis, 08-506 650 35, joakim.gerhardsson@artexis.se