Höns i trädgården, stadsodling och biodling på Rum & Trädgård

När våren står för dörren öppnar Rum & Trädgård sina dörrar. Mässan, full med inspirerande inslag går mellan 7-10 mars på Kistamässan. Förutom mässans alla utställande företag bjuds det på kreativa och inspirerande inslag i form av inspirationsytor och öppna föreläsningar på mässans scen där besökarna bland annat får möta välkända profiler så som Bosse Rappne, Ylva Landerholm och Jan Rundgren.

För den trädgårds- och inredningsintresserade är mässan Rum & Trädgård ett ypperligt tillfälle att låta sig inspireras. Mässans stora scen kommer att under alla fyra dagar bjuda på intressanta föreläsningar och möjlighet att rådfråga experter inom trädgård och inredning. På scenen kommer besökarna bland annat att få träffa Bosse Rappne från Ulriksdals slottsträdgård som kommer att prata om Stadsodling, trädgårdsdesignern Ylva Landerholm kommer att ta besökarna med på en resa genom Sverige med fokus på hur man kan lyfta fram det vackra i sin trädgård, Jan Rundgren vars fokus ligger mer på inredning hjälper besökarna att möblera sin trädgård under temat ”Ute är det nya inne”.

Bosse Rappne pratar om stadsodling

Utöver detta är programmet även fyllt med föreläsningar om belysning, kompostering, grillning, stadsodling, biodling och mycket mer. Några övriga profiler som dyker upp på scenen är Linda Schilén, Irene Hagström från Floristutbildarna och Viveka Ljungström, chefredaktör för Allt om Trädgård, som tillsammans med Peter Englander och Hans Wester dyker upp under ett flertal tillfällen. För det kompletta programmet besök mässans hemsida www.rumochtradgard.se.

Man får heller inte missa Köksträdgården där besökarna kan få intryck av smaker och dofter ur det ekologiska köket. Systrarna Carina och Ulrika Brydling kommer under årets upplaga att gästa mässan och med hjälp av råvaror från svenska mathantverkare och ekologiska leverantörer bjuda och inspirera besökare på spännande smaker och inspirerande samtal. Kocksystrarna driver idag bland annat Brydlings på Åhléns City, men har även utöver restaurang- och konsultverksamhet utgivit ett antal mycket uppskattade kokböcker.

Vid frågor om Rum & Trädgård, kontakta:
Cecilia Eckervig, projektledare för Rum & Trädgård, cecilia.eckervig@artexis.se, 08-506 650 07
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Artexis Kistamässan, marika.renstrom@artexis.se, 08-506 650 35

Om Rum & Trädgård
Rum & Trädgård är vårens mötesplats för alla trädgårdsentusiaster och inredningsintresserade på Kistamässan. Den 7-10 mars bjuds alla mässbesökare på lustfyllda och inspirerande dagar. En bred mix av utställare och produkter för trädgård och uterum blandas med föreläsningar och idéutställningar arrangerade med kreativitet och glädje av välkända trädgårdsprofiler och professionella inredare.
Läs mer på www.rumochtradgard.se

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer på www.artexis.se.