Husdjursmässan lockade flera tusen besökare

Den tjugofemte upplagan av Husdjursmässan avslutades i söndags och besöktes av närmare 14 200 djurentusiaster. Både trogna och nya besökare syntes bland mässans montrar.

Under trettondagshelgen pågick den tjugofemte upplagan av populära Husdjursmässan på Kistamässan. Närmare 14 200 personer hälsade på för att se på hundratals djur i alla storlekar. Bland andra kunde besökare klappa på lantdjur i klapphagen, minigrisar, kaniner, och marsvin, samt illrar, katter, möss och råttor. Även kackerlackor, tama ormar, spindlar, exotiska fåglar, pygmé igelkottar och akvariefiskar fanns att titta på. Årets enda nyhet var miniatyrhästen, som inte lämpar sig som riddjur, men fick mycket uppmärksamhet.

Årets nyhet på mässan var miniatyrhästen, som har
en mankhöjd på 86,5 cm.
Foto: Patrick Lönnberg

Bland populära evenemang fanns hundagility, ponnyridning, fotografering med orm, kaninhoppning och illerrace.

Årets mässa besöktes av några hundra färre än förra året. Rekordåret 2010 besöktes mässan av närmare 17 000 besökare.

Läs mer om Husdjursmässan på www.husdjursmassan.se

För ytterligare information kontakta:
Gerd Lindén, projektledare för Husdjursmässan, GG Mässor, gerd.linden@ggmassor.se
,  0708-27 70 41
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Artexis Kistamässan, marika.renstrom@artexis.se, 08-506 650 35

Artexis Nordic driver två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Artexis Nordic arrangerar ett 20-tal egna mässor i Sverige varje år. Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group.Läs mer: www.artexis.se