Konstförfalskningar visas på Kistamässan

Den 30 september – 2 oktober äger Konstnärernas Höstsalong rum på Kistamässan. Här möter besökaren närmare 140 konstnärer från hela Sverige. Olika tekniker som måleri, skulptur, grafik, konsthantverk och foto visas. Och allt är till salu. I samband med mässan visar Polismuseet en specialutställning med beslagtagna konstförfalskningar ur museets samlingar och i montern medverkar experterna på konstförfalskningar Heléne Anderson och Lars Alm från Polismyndigheten i Stockholms län.

- Varje tavla har sin egen historia och genom att ta del av den får besökaren olika bilder av hur en konstförfalskning kan utföras, säger Polismuseets intendent Carl-Johan Cronlund.

Besökaren ges tillfälle att själva belysa en förfalskning med UV-ljus, för att se hur en konstförfalskning kan avslöjas. På plats på mässan finns personal från Polismuseet som kan berätta mer om tavlorna och historien bakom förfalskningarna.

Se bland annat;

Falsksignerad Zorn.  Motiv: Midsommardans. Olja på duk.
I slutet av 1970-talet visades målningen för Zornmuseet, som förklarade att den var en falsksignerad kopia. Ägaren till tavlan uppgav att målningen var inköpt på 1930-talet, som ett original av Zorn. Vid fluorescensbelysning (UV-ljus) syns att det i det nedre högra hörnet finns en övermålad signatur.

Falsksignerad Amelin. Kopia eller pastisch. Helförfalskning.

Motiv: Blommor i kruka. Oljemålning på duk.
Vid utredningen mot en liga som kallade sig Sällskapet Konstvännerna under 1970-talet, hittade Stockholmspolisen två blomstermålningar som var signerade Amelin. Båda målningarna var förfalskningar. Spåren ledde till Göteborg och en källarlokal där en man massproducerade blomstermålningar.

Bruno Liljefors. Motiv: Hare i vintersnö. Oljemålning på duk.
Vid fluorescensundersökning (UV-ljus) syntes det tydligt, att målningen har manipulerats i nedre högra hörnet. Övermålningen framträdde som en stor mörk fläck. Den kunde senare delvis avlägsnas, men den underliggande signaturen var bortskrapad och kunde inte göras helt läslig. På baksidan av målningen fanns ett äkthetsintyg från Hovkonservatorn i Stockholm.

För mer information om mässan eller utställningen, vänligen kontakta;
Kontaktperson Polismuseet: Carl-Johan Cronlund, intendent 070-651 90 63
Projektledare Konstnärernas Höstsalong: Lina Hann, 08-506 650 02
Presskontakt Kistamässan: Marika Metsola Renström, 08-506 650 35

I samband med Konstnärernas Höstsalong arrangeras Antik & Kuriosamässan. Här samlas retro, vintage och antik för både hem och samling. Öppettider: fredag-lördag 10-18, söndag 10-16

Om Kistamässan

Kistamässan är en av Sveriges mest centrala och flexibla mäss- och eventanläggningar, strategiskt placerad i hjärtat av den företagsexpansiva regionen Kista Science City. I de moderna lokalerna om totalt 15 000 kvm har anläggningen kapacitet att arrangera mässor, genomföra kongresser och konferenser, events och konserter och allt annat som en flexibel möteslokal kan erbjuda. Den direkta anslutningen till E4, pendeltåg och tunnelbana gör Kistamässan lättillgänglig oavsett färdmedel och närheten till Arlanda och Bromma flygplats skapar gynnsamma förutsättningar även för långväga och internationella besökare. Läs mer om Kistamässan.