Långsiktigt avtal säkrar samlad Sportfiskemässa

Långsiktigt avtal säkrar samlad Sportfiskemässa

Kistamässan och branschföreningen Spofa Spöfiske har i dagarna tecknat ett nytt 6-årsavtal. Efter årets Sportfiskemässa i Jönköping den 1-3 april kommer medlemmarna i Spofa att fortsätta det framgångsrika samarbetet med Kistamässan.

Sportfiskemässans ambition har sedan starten varit att skapa en stor årlig manifestation för alla som är intresserade av fiske. Efter många års arbete har denna vision nu blivit verklighet. Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak – spinnfiskare, flugfiskare, havsfiskare och metare. Sportfiskemässan har utvecklats till såväl branschens som publikens självklara mötesplats.

- Sportfiskemässan är en produkt av branschens ambition att inför sportfiskeåret samla all kompetens och resurser, landets sportfiskeentusiaster och nyfikna kring ett gemensamt intresse - att fiska på fritiden. Jag är mycket nöjd med att vi nu definitivt och långsiktigt säkerställt ett starkt koncept och varumärke tillsammans med Kistamässan, säger Rolf Baum, ordförande Spofa Spöfiske.

Det nytecknade avtalet bidrar till att denna långsiktiga satsning kan fortsätta och fördjupas.

- Kistamässan är stolta och glada över det fortsatta förtroendet och kommer investera mycket för att vårda den positiva utvecklingen som mässan genomgått och agera som den personliga och genuina mötesplatsen för Sportfiskebranschen, säger Peter Storckenfeldt, VD Kistamässan.

Sportfiske är en av svenskarnas största fritidssysselsättningar. 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form och sportfiskebranschen omsätter ca 3 miljarder kronor varje år1. Sportfiskenäringen har en kraftfull potential att växa förutsatt att resurserna tillvaratas och vårdas.

- Det känns oerhört positivt att Sportfiskemässan nu är säkrad för framtiden. Från Sportfiskarnas sida kommer vi sträva efter att förlägga våra kongresser i anslutning till mässan i framtiden. Vi ser fram emot att tillsammans med näringen bidra till ett ökat intresse för sportfiske och fiskevård och därmed en fortsatt positiv utveckling av Sportfiskemässan, säger Stefan Nyström, generalsekreterare för Sportfiskarna.

Sportfiskemässan är en aktiv och lärorik mötesplats för alla åldrar – från nybörjare till proffs. På plats finns de branschledande leverantörerna, återförsäljare, båtföretag, skolor, föreningar, guider, destinationer, marinelektronik, fiskevård, tidningsförlag m.fl. som satsar stort på att visa upp alla nyheter. Mässan ger inspiration och längtan inför den kommande fiskesäsongen genom flertalet aktiviteter, föreläsningar, filmvisningar och workshops.

- För oss på Fiskejournalen är Sportfiskemässan den perfekta mötesplatsen. Ingen annanstans får vi tillfälle att träffa både våra läsare och representanter från branschen under ett och samma tak. Samarbetet med Kistamässan har fungerat jättebra under alla år och vi ser nu fram emot nya spännande satsningar och samarbeten, säger Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind.

Vid frågor vänligen kontakta; Rolf Baum - Ordförande SPOFA Spöfiske, tel: 0705-142 010, e-post: rolf@normark.se Peter Storckenfeldt - VD Kistamässan, tel: 08-506 650 60, e-post: peter.storckenfeldt@kistamassan.com Claes Elm - VD SPOFA Spöfiske, tel: 0704-58 01 08, e-post: elm@branschbolaget.se Agneta Brunell – Projektledare Sportfiskemässan, tel: 08-506 650 43, e-post: agneta.brunell@kistamassan.com

www.sportfiskemassan.se

1. Fiske 2005 – en undersökning om svenskarnas fritidsfiske