Nordens största mässarrangör Artexis Easyfairs får nytt namn, ny strategi och företagsidentitet

Artexis Easyfairs har formellt gått ihop till en organisation med en gemensam företagsidentitet och mission, ”Visit the future”. Den gemensamma visionen är att ”skapa värde för samhället, ligga i framkant vad gäller marknadsföring och teknik, utveckla talanger och dela ”best practices” inom bolaget”.

Missionen, strategin och den nya identiteten finns beskriven i detalj i Artexis Easyfairs verksamhetsrapport för 2013-14, som publiceras idag.

Eric Everard, grundare och vd för Artexis Easyfairs, kommenterar:

– Det är en mycket spännande tid för mötes- och mässindustrin och vår nya företagsstrategi gör det möjligt för oss att ha en ledande roll i den utvecklingen, genom att ta tillvara synergier tvärs vårt bolag.

Det nya bolaget heter Artexis Easyfairs. Och har två affärsområden som drivs under två tydliga varumärken:

Easyfairs: Som mötes- och mässarrangör, där man arrangerar över 50 egna mässor per år, bl a Fastighetsmässorna, Fastfood & Café/Restaurangexpo, Empack, Elmässan, ComicCon, Bostadsrättsmässorna, SETT och många fler ledande mässor inom sina branscher.

Artexis: Som ägare och förvaltare av mäss- och konferensanläggningar, där vi erbjuder skräddarsydda tjänster för att kunna säkerställa framgångsrika möten som värd, samtidigt som man ökar och har en stor inverkan på den lokala, kommunala och regionala ekonomin.

– Med den senaste nyheten om vårt samriskföretag Artexis-SMG, där SMG är Amerikas största bolag för drift av mäss- och kongressanläggningar, ser vi framemot att erbjuda en tjänst över hela Europa, där vi åtar oss att driva mäss- och kongressanläggningar på uppdragsbasis, säger Everard.

Multi-format arrangemang och anläggningar
Easyfairs fortsätter sin strävan efter att det ska vara så enkelt som möjligt att delta och ställa ut på mässor, genom att erbjuda ett bredare urval av multiformat mässor- och konferenser. Där vi erbjuder yta, byggnation, samt allt i ett paket tjänster och synlighet. Både utställare och besökare till mässorna kommer också att kunna ta del av en mängd olika tekniska lösningar som gör deras deltagande än mer effektivt.

Artexis kommer framöver att utveckla multi-format anläggningar, som välkomnar alla typer av arrangemang, från mässor och konferenser till konserter och sportevenemang.

Artexis Easyfairs publicerar även sin verksamhetsrapport 2013-14 idag. Den ger en översikt av företagets framgångar de två senaste åren och sätter upp framtida mål.

– Artexis Easyfairs är ett familjeföretag – en viktig egenskap, som gör det möjligt för oss att fortsätta sträva mot vår långsiktiga vision, säger Everard. Vi återinvesterar 80 procent av våra vinster i framtida projekt och aktiviteter. Under 2013-14 stärkte vi vår finansiella position, då värdet på bolagets aktier steg med 43 % medan nettoskuldssättningsgraden sjönk från 53% till 16%. Det gör att bolaget har ett bra utgångsläge för att kunna nå de uppsatta målen. Härmed bjuder jag in dig att läsa mer om vår historia i den nyligen publicerade verksamhetsrapporten, avslutar Everard.

Artexis Easyfairs versamhetsrapport 2013-14 finns tillgänglig för nedladdning här: www.artexiseasyfairs.com/ar

Bildbank (logos, bilder) för nedladdning: www.artexiseasyfairs.com/mediacentre

För en tryckt upplaga, intervjuer och mer information, vänligen kontakta:
Ann-Marie Norberg
Ansvarig Marknadskommunikation
08-506 650 63
ann-marie.norberg@artexis.com

Om Artexis Easyfairs
Artexis Easyfairs möjliggör för privata och offentliga aktörer att besöka framtiden på måste-mässor och måste-konferenser, som förutser deras behov och erbjuder lösningar i bästa tänkbara format. Koncernen arrangerar idag 125 evenemang i 16 länder (Belgien, Canada, Danmark, Emiraterna, Finland, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Ryssland och Österrike) och driver åtta mässanläggningar i Benelux-länderna och Norden (Ghent, Antwerpen, Namur (två anläggningar), Mechelen, Mons, Kista/Stockholm och Malmö). Under 2013-14 hade bolaget 396 anställda och omsatte 93 miljoner euro.

Artexis Easyfairs strävar efter att vara den mest flexibla, rörliga och effektiva aktören i vår bransch genom att anställa engagerad personal, använda de bästa marknads- och teknikverktygen, och utveckla starka varumärken. Visit the Future med Artexis Easyfairs. Läs mer om Artexis Easyfairs