Nordens största popevent expanderar till Malmö

Nordens största populärkulturella event MCM Comic Con Gamex expanderar och öppnar en ny mässa i Malmö. Detta för att möta den ökade efterfrågan i södra Sverige. Gamex har ökat stadigt i popularitet sedan starten 2010 och med förra årets hopslagning med MCM Comic Con, expanderar nu mässan och arrangerar Comic Con Malmö den 12-13 september på MalmöMässan.

– För att kunna bemöta det ökade intresset i södra Sverige kommer Comic Con Gamex expandera till Malmö. Med närheten till kontinenten och framförallt Danmark, ser vi stora möjligheter att fortsätta växa och utvecklas, säger Gital Al-Ebeyawi, affärsutvecklare på Artexis Easyfairs som bland annat arrangerar Comic Con Gamex.

Förra årets sammanslagning av världskända MCM Comic Con och svenska Gamex blev en stor publikframgång, som lockade över 30 000 människor till Kistamässan i Stockholm. Det händer mycket kring spelutveckling, film och serier i södra delarna av Sverige, men det saknas en arena där spel-, film-, cosplay- och seriefantaster kan träffas under samma tak.

Det finns en stor tradition av spelskapande i Malmö. Här skapas högkvalitativa spel av landets främsta spel- och indieutvecklare. Dessutom ligger serietecknarskolan, en av landets vassaste spelutvecklarutbildningar, samt ett av landets största tidningshus med en gedigen serietidningsportfölj här. Det bubblar av kreativitet i Malmö, och här skapas många av framtidens upplevelser, produkter och tjänster för underhållning, säger Christian Kullman, projektledare för Comic Con Malmö.

För mer information om Comic Con Malmö, kontakta
:

Christian Kullman, projektledare, christian.kullman@easyfairs.com, 08-506 650 99
Marika Metsola Renström, pressansvarig, marika.renstrom@artexis.com, 08-506 650 35

Om Comic Con Malmö
Comic Con Malmö är en del av Comic Con Gamex, som är Nordens största kombinerade spel, serie- och filmmässa. På plats finns såväl spelutvecklare, serietidningsskapare och delar av Hollywoods film- och serieindustri. Gamex startade 2010 och har stadigt lockat runt 30 000 besökare till Kistamässan. Hösten 2014 slogs Gamex ihop med världskända MCM Comic Con. Den 12-13 september, välkomnar vi alla till MalmöMässan i Malmö!
Läs mer på http://www.comiccon.se/

Om Artexis Easyfairs

Artexis Easyfairs arrangerar idag 125 evenemang i 16 länder och driver 8 mässanläggningar i Benelux-länderna och Norden (Kistamässan och Malmömässan). Artexis Easyfairs har två affärsområden som drivs under två tydliga affärsområden; Artexis, som äger och driver mässanläggningar, samt mötes- och mässarrangören Easyfairs, som arrangerar över 50 egna mässor årligen i Sverige. Under 2013-14 hade bolaget 396 anställda och omsatte 93 miljoner euro.  Läs mer www.artexis.com www.easyfairs.com