• Kistamässan/

Nu på onsdag öppnar MVT2015 – den nya nationella mötesplatsen för välfärdsteknologi och e-hälsa

Mötesplats välfärdsteknologi och e-hälsa 2015 (MVT2015) är en efterlängtad arena för att möta framtidens behov inom kommunal vård och omsorg. MVT som består av en konferens och mässa fokuserar på utbyte av erfarenheter mellan personal inom kommunal vård och omsorg. I konferensprogrammet finns över 140 talare och 60 sessioner bestående av föreläsningar, paneldebatter samt workshops. Mässans höjdpunkter är bland annat innovationstorget i regi av VINNOVA, rådgivningstorg, samt guidade visningar i Telias spännande visningsmiljöer. MVT2015 arrangeras den 21-22 januari på Kistamässan i Stockholm.

MVT 2015 arrangeras på Kistamässan den 21-22 januari och ska ge inspiration och idéer till förändrade arbetssätt, visa goda exempel hur arbetet med välfärdsteknologi kan utformas för att underlätta vardagen för individen, med fokus på det egna boendet och individens perspektiv. Konferensen ska även ge konkret vägledning för kommunernas fortsatta arbete inom området. Deltagaren kan bland annat ta del av 60 sessioner med talare från stora delar av Sverige som kan dela med sig av sina erfarenheter, samt ta del av tjänster och produkter från ett 60-tal utställare.

VINNOVAs innovationstorg bjuder in sex start-ups som visar sina produkter och tjänster för en ny publik av användare och framtida användare. Dessa start-ups får även presentera sig på en av mässans två scener, Innovationsscenen. Där kommer besökarna bland annat att få lyssna till Stockholm stad som tillsammans med Nordic Innovation presenterar projektet ”The Nordic Independent Living Challenge – innovationstävling för framtidens välfärdstjänster” och Telia Healtcare som berättar om digitala vård- och omsorgstjänster och hur man kan inspirera mera med effektivare vård.

Bland årets 60-tal utställare kan nämnas bland andra, Diabetes Tools, Robotdalen, Swedish ICT, Phoniro, Atea, Bioservo, CGI, Cisco, Göteborgs stad, Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter, SKL, Stockholm stad, Tieto, Vision, Västerås stad och Welfare Sverige.

Konferensen arrangeras av SKL, Västerås Stad och VINNOVA i samarbete med Vårdförbundet, Kommunal, IT & Telekomföretagen, Svensk Sjuksköterskeförening, Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter och Vision. Parallellt med MVT 2015 arrangeras en fackmässa. För det praktiska genomförandet av Mötesplats Välfärdsteknologi & e-hälsa ansvarar Artexis Easyfairs.

Se hela konferensprogrammet här
Läs mer om MVT2015

För ytterligare information, kontakta:
Maria Gill, Västerås Stad, maria.gill@vasteras.se, 021-39 32 26
Patrik Sundström, programansvarig eHälsa SKL, patrik.sundstrom@skl.se, 076-526 90 82
Cecilia Eckervig, Artexis Easyfairs, cecilia.eckervig@artexis.se, 08-506 650 07

Om arrangören

Artexis Easyfairs Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis EasyFairs Group och arrangerar ett 50-tal egna mässor årligen i Sverie. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis Easyfairs.