Ny mässjätte bildas i Sverige

Malmömässans ägare Artexis Nordic AB har idag förvärvat Kistamässan AB. Huvudägare i Kistamässan har varit familjerna Dahlén och Svenby genom bolag.

Artexis Group som är ett av Europas största familjeägda mässbolag investerar kraftigt i den svenska mässmarknaden via sitt dotterbolag Artexis Nordic AB.

Den 1 februari öppnar nya mässanläggningen, Malmömässan, på 21 000 kvadratmeter i Hyllie utanför Malmö, som kommer att drivas av Artexis Nordic AB. Artexis kommer också att driva en av Sveriges största mässanläggningar, Kistamässan AB, med en yta som uppgår till 15 000 kvadratmeter. Kistamässan startade 2008 och har på kort tid vuxit till att bli en av Sveriges populäraste mötesplatser för mässor, möten och evenemang. Kistamässan har över 40 arrangemang per år och 28 medarbetare.

Det centrala läget mellan Stockholm och Arlanda gör Kistamässan till en helt unik mötesanläggning. Vår målsättning med förvärvet är att nu kunna erbjuda våra kunder Sveriges två bästa mässanläggningar med en service i världsklass. Med Stockholm och Malmö täcker vi stora delar av Sverige, säger Håkan Gershagen, Styrelseordförande för Artexis Nordic AB.

Affären är industriellt motiverad och medverkar till att skapa ett starkt privat block i konkurrens med de stora mässbolagen. Vi har sett vad Artexis redan har skapat runt om i Europa och detta kommer att betyda mycket för våra kunder och deras framtida arrangemang på Kistamässan, säger Jan Friedman avgående Styrelseordförande för Kistamässan AB.

För Artexis verksamheter i Sverige räknar vi med en omsättning första året på 250 miljoner kronor och som sedan skall växa snabbt. Mäss- och mötesmarknaden är väldigt positiv trots oroliga tider, det märks tydligt då båda anläggningarna under långa perioder 2012 redan är fullbokade av olika arrangemang, säger Peter Wanderydz, Koncernchef Artexis Nordic AB.

För mer information kontakta:

Peter Wanderydz, Koncernchef Artexis Nordic AB, 0707-122063
Jan Friedman, avgående Styrelseordförande Kistamässan AB, 0705-612422

Om Artexis Group
Artexis Group har huvudkontor i Bryssel och omsätter cirka 1 miljard. Företaget är privat ägt av familjen Everard samt Bryssels Stads Investeringsfond. Man driver och äger mässanläggningarna i Gent på 55 000 kvadratmeter, Antwerpen på 25 000 kvadratmeter samt den fristående mässarrangören, easyFairs som genomför 100 mässor årligen i 14 länder i Europa. Läs mer.

Om Kistamässan
Kistamässan är en av Sveriges mest centrala och flexibla mäss- och eventanläggningar, som är strategiskt placerad i hjärtat av den företagsexpansiva regionen Kista Science City. I de moderna lokalerna om totalt 15 000 kvadratmeter har anläggningen kapacitet att arrangera mässor, genomföra kongresser och konferenser, events och konserter och allt annat som en flexibel möteslokal kan erbjuda. Den direkta anslutningen till E4, pendeltåg och tunnelbana gör Kistamässan lättillgänglig oavsett färdmedel och närheten till Arlanda och Bromma flygplats skapar gynnsamma förutsättningar även för långväga och internationella besökare. Läs mer.