Pressinbjudan till Apoteksmässan 5-6 september

Den 5-6 september arrangeras Apoteksmässan för tredje året på Kistamässan i Stockholm. Apoteksmässan har utvecklats till Sveriges viktigaste mötesplats för alla som arbetar med egenvårdsprodukter och läkemedel. Här kan besökare ta del av produktnyheter, möta leverantörer och fylla på med kunskap via mässans seminarier. På mässan möter du företrädare från läkemedelsindustrin och egenvård, såväl som hälsokost, kroppsvård, hjälpmedel, kosmetika och inredning. Bland utställande företag finns bland andra ACO Hud, Cederroth, Happy Ears, Oriola, Baltex, Vichy, Tamro, Weleda, Actavis, Bausch & Lomb, Rowa Nordic och Swereco.

Tillsammans med Svensk Egenvård, Läkemedelsverket, TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, med flera har Apoteksmässan utformat ett seminarieprogram med drygt 20 seminariespår som lyfter aktuella frågeställningar. I urval:

• Receptfritt i praktiken - Svensk Egenvårds vetenskapliga seminarium med bokrelease
    Ett seminarium om maten, bakterierna, vitaminerna och – inte minst – åldrandets metabolism och näringsbehov. Behöver mamma kosttillskott? Hur bra är omega 3 – fettsyror för kropp och själ? Är depression light en del av livet? Fokus riktas också på mannens hälsa.
    Moderator: Annika Hjerpe, informationschef, Svensk Egenvård
    Tid: onsdag 5 september, kl. 9.30–12.00

• Lägesbeskrivning: Läkemedels- och apoteksutredningen (S2011:07)
    Regeringen beslutade i juni 2011 att utreda vissa frågor om prissättning, tillgänglighet och marknadsförutsättningar inom läkemedels- och apoteksområdet.
    Talare: Sofia Wallström, särskild utredare
    Tid:
    onsdag 5 september, kl. 9.30–10.30

• This time next year we will be millionaires!
    I ett tufft klimat för enskilda farmacevter lyckades Noel Wicks bygga upp Skottlands nu ledande apotekskedja. Noel Wick inspirerar och berättar vad det krävs att bli en entreprenör på en hårt konkurrensutsatt marknad.
    Talare: Noel Wicks, Managing Director, Right Medicine Pharmacy
    Tid: onsdag 5 september, kl 13.00-13.45

• Treo till gravida? Losec mot diarré?
    Läkemedelsverket tar tempen på rekommendationer och frågor.
    Talare: Cecilia Bernsten, Sahra Barzi, Läkemedelsverket
    Tid: torsdag 6 september, kl. 11.00–11.45

• Apoteksmarknadens utveckling ur TLV:s perspektiv
    Så här följer TLV upp handelsmarginalens storlek
    Talare: Peter Skiöld, analytiker, Inger Erlandsson avdelningschef på Apoteksavdelningen, TLV
    Tid: torsdag 6 september, kl. 13.00–13.30

Läs mer och se hela seminarieprogrammet på www.apoteksmassan.se

Varmt välkommen!

Plats:                 Kistamässan, Arne Beurlings Torg 5, Kista, Stockholm
Datum:              5-6 september
Öppet:               onsdag 9-17 och torsdag 9-16.30

Vill du som journalist bevaka Apoteksmässan? Skicka föranmälan om presskort och pressparkering senast den 5 september via www.apoteksmassan.se/press. Presskortet ger tillträde till mässan och seminarier.

För ytterligare information och frågor kontakta
Pernilla Åbrink, projektledare, Apoteksmässan, Kistamässan, 08-506 650 51, pernilla.abrink@artexis.se
Marika Renström, pressansvarig, Kistamässan, 08-506 650 35, marika.renstrom@artexis.se