Pressinbjudan till Mötesplats Samhällssäkerhet på Kistamässan

Mötesplats Samhällssäkerhet är forumet som handlar om att utveckla samarbetet mellan aktörer inför, under och efter olyckor och kriser i samhället. Möt över 50 utställare, ta del av högaktuella seminarier och lyssna till både försvarsminister Karin Enström och Margareta Wahlström från FN. Mötesplats Samhällssäkerhet arrangeras den 13-14 november på Kistamässan i Stockholm.

Hur påverkas vi av hotet från solen? Levererar din leverantör när det smäller till? Vad kan myndigheter göra med webbinformation? På Mötesplats Samhällssäkerhet – med både mässa och konferens – ges svaren på våra frågor. Klicka här om du vill ackreditera dig.

På Mötesplats Samhällssäkerhet erbjuds två dagar av kunskapsutbyte och samverkan för centrala myndigheter, länsstyrelser, kommuner, landsting, organisationer och företag som arbetar med samhällets säkerhet. Konferensprogrammet, med över 25 seminariepunkter, ger dig initierad och ny kunskap om högaktuella ämnen.

Några av höjdpunkterna:

Utmaningarna vi inte kommer undan
Spelplanen för samhällsäkerhet förändras. Klimathot, ekonomiska kriser och terrorism förändrar vår värld ur ett globalt perspektiv – en verklighet vi behöver anpassa oss efter. Bland annat medverkar försvarsminister Karin Enström och Margareta Wahlström, FN:s generalsekreterares särskilda representant för katastrofriskreducering, på detta plenumpass.

Onsdag 13 november klockan 9.30-10.30

Framtidens städer – säkerhet och samhällsskydd

FN presenterar "Global Assessment Report on Disaster Risker Reduction 2013" och den världsomspännande kampanjen "Making Cities Resilient" för att visa hur sårbarheten inför naturhändelser kan minskas. Paola Albrito från UNISDR (United Nations International Strategy for Disaster Reduction) är en av talarna.
Onsdag 13 november klockan 15.45-17.00

Hur påverkar resistens mot antibiotika samhällets säkerhet?
Antibiotikaresistenta bakterier är en av de största utmaningarna för vår hälsa – såväl globalt som nationellt. Det är en samhällsövergripande fråga som sträcker sig långt utanför hälso- och sjukvården. Vad är antibiotikaresistens och hur ser den aktuella problembilden ut? Vid seminariet diskuteras hur samhällets säkerhet och trygghet påverkas av antibiotikaresistens.
Torsdag 14 november klockan 11.30-12.30

Klicka här för att ta del av hela konferensprogrammet.

På sociala medier kommer hashtaggen #samsak13 att gälla för Mötesplats Samhällssäkerhet.

Ackreditering

Klicka här om du vill ackreditera dig till Mötesplats Samhällssäkerhet.

Läs mer om Mötesplats Samhällssäkerhet på www.samhallssakerhet.se.

För ytterligare information om Mötesplats Samhällssäkerhet, kontakta:

Pernilla Åbrink, projektledare, 08-506 650 51, pernilla.abrink@artexis.se
Joakim Gerhardsson, pressansvarig, 08-506 650 35, joakim.gerhardsson@artexis.se

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis