Pressinbjudan till SETT | Skandinaviens mest intressanta mässa om det moderna lärandet i skolan

Välkommen till SETT2012, Skandinaviens mest intressanta mässa och konferens om det moderna lärandet i skolan som arrangeras för första gången den 25-26 april på Kistamässan, i Stockholm. Förhandsintresset med över 2 100 registrerade deltagare har överträffat arrangörernas förväntningar.

SETT2012 samlar lärare, skolledare och andra som jobbar med förvaltningsfrågor kopplat till skolutveckling. I konferensprogrammet finns några av Sveriges (och världens) mest intressanta och nytänkande personer inom skolfrågor för att dela med sig av sina erfarenheter, diskutera olika modeller för lärande och för att ge inspiration.

I utställardelen kommer drygt 60 företag att visa upp spännande, intressanta och innovativa produkter och tjänster kopplade till digitalt lärande. Kom, kläm och känn, samt upplev nyheter från bland andra Acer, Creaza, Epson, Fronter, HP, Jabbla, Kavena, Microsoft, Ping Pong, Sanoma Utbildning, Skolmolnet och Softogram.

Bland mässans 60 inspirerande och intressanta talare, kan vi lyfta fram följande höjdpunkter:

Ann-Marie Körling, ”Barn har rätt att lära i sin tid”
Ann-Marie Körling är en av Sveriges mest nytänkande och namnkunniga pedagoger. Hennes huvudfokus är relationsbyggande och att "se eleverna" som avgörande viktigt oavsett vad vi väljer att arbeta med rent lärandemässigt. Hon driver en välbesökt blogg med vilken hon inspirerar tusentals lärare och rektorer i hela Skandinavien.
Onsdag 25 april, kl 11.15-12.00

Per Brahm, ”Nya läromedel, nya arbetssätt”
Per driver Learnify och projekt i Stockholms Stad med visionen att låta lärare och elever att anpassa sina egna läromedel med digitala lärresurser från nätet och digitalt material från läromedelsförlag. Pedagogen får frihet och stöd i att hitta och anpassa bra material. Eleven kommer åt förlagens material utan att behöva logga in flera gånger. Din lärplattform integreras så att du direkt kan följa upp resultat och IUP. Allt kopplas till de nya kursplanerna, VideoChat, Blogg och ”Facebookväggar”. Lärare kan dela med sig och samarbeta över kommungränserna.
Onsdag 25 april, kl 11.15-12.00

Martin Fernström & Josef Sahlin, ”Viktigt och på riktigt”
Martin Fernström och Josef Sahlin är lärare på Årstaskolan i Stockholm för parallella åk 3:or. 2010 belönades de med Guldäpplet för sitt arbete med att integrera digitalt och publikt arbete i skolvardagen. De är inspirationskällor för många lärare över hela Norden och är mycket efterfrågade som föreläsare. Med praktiska exempel och driv för skolutveckling på gräsrotsnivå inspirerar Josef och Martin till att göra skolvardagen digitalt integrerad, viktig och på riktigt.
Onsdag 25 april, kl 13.00-13.45

Håkan Fleischer, Om en-till-en är svaret, vad är då frågan?”
Håkan är doktorand i pedagogik vid Högskolan Jönköping, ger en översikt över den internationella forskningen inom en-till-en, och visar dels vad vi genom forskningen vet om en-till-en, och också på vad vi behöver få mer kunskaper om. Håkan ställer också provocerande frågor om varför det finns en så romantisk bild av en-till-en, men samtidigt så lite forskning som går på djupet i frågorna om hur villkoren för kunskapsbildning förändras i en-till-en projekt.
Torsdag 26 april, kl 13.00-13.45

Lena Gällhagen, "Lustfyllt lärande med iPads"
Lena är skolutvecklare och IT-pedagog i Nacka kommun och arbetar med pedagogisk utveckling med modern teknik. Lena föreläser i hela landet och är nu också aktuell med boken Lär och lek med surfplatta i förskolan. Med rätt verktyg hamnar lusten att lära, elevernas egna drivkrafter och kreativitet i fokus och vi kan uppfylla läroplanens mål om modern teknik i skolan. Kommunikation, skapande och motivation lyfts fram som viktiga delar, likaså förmågan att samarbeta och lösa problem. Digitala verktyg, som t ex iPad hjälper elever att utveckla dessa förmågor. Föreläsningen riktar sig till grundskola.
Torsdag 26 april, kl 13.00-13.45

Anmälan
Pressackreditera dig här. Presskortet gäller som fri entré till mässan och seminarier i mån av plats.

Läs mer, se hela konferensprogrammet och ta del och filmer på www.settdagarna.se

För mer information om konferensen:
Fredrik Svensson, Rektorsakademien Utveckling, fredrik@rektorsakademien.se, 073-340 41 10

För mer information om utställardelen och Kistamässan:
Gital Al-ebeyawi, projektledare SETT, gital@kistamassan.com, 076-631 13 93
Marika Metsola Renström, pressansvarig Kistamässan, marika.renstrom@kistamassan.com, 08-508 650 35

Om SETT2012
Skandinavien får nu en alldeles egen mässa och konferens inom området det innovativa och moderna lärandet. Detta i en tid då tillgången till Internet och teknikutveckling håller på att i grunden förändra skolans inre och yttre pedagogiska arbete. SETT vill erbjuda enskilda lärare och rektorer det intressantaste och mest innovativa som finns i Skandinavien att ta del av, men även utifrån det internationella perspektivet, och till en rimlig kostnad. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation" och handlar om att få skolans professionella medarbetare att känna inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur det moderna lärandet kan utvecklas i just deras skolor mot högre måluppfyllelse. Mässan och konferensen, SETT2012, genomförs av Kistamässan och Rektorsakademien Utveckling i samverkan med Stockholms Stads Utbildningsförvaltning. SETT2012 arrangeras 25-26 april 2012 på Kistamässan i Stockholm.