Pressinbjudan till Sweden Green Building Conference med Ekobygg

Den 30 september och 1 oktober arrangeras Ekobygg för andra gången parallellt med Sweden Green Building Conference (SGBC15) på Kistamässan i Stockholm. Ekobyggmässan sätter extra fokus på hållbar stadsutveckling, grönt byggande och cirkulär ekonomi. På konferensen är temat ”Next generation”, som tar oss ett rejält kliv framåt och diskuterar vilken teknik och tankar som skapar en bättre framtid för våra barn och barnbarn.

Sweden Green Building Conference med Ekobygg är mötesplatsen för hållbara affärer och investeringar. Här medverkar ett 90-tal företag för att presentera den senaste gröna tekniken. I mässans kostnadsfria scenprogram finns närmare 30 intressanta punkter fördelat på två mässcener; PUR-gruppenscenen och Cirkulär ekonomiscenen. I en dedikerad del av utställningen presenteras ett flertal spännande stadsutvecklingsprojekt från bland andra Täby, Järfälla och Uppsala. Är man intresserad av hållbara utvecklingsprojekt inom miljöteknik är ett besök på Formas Innovationstorg att rekommendera.

En levande stadspark mitt i Klarakvarteren, projektet Brunkebergstorg 2014. Foto: Guringo AB

På mässcenerna medverkar bland andra Laura Vidje från Esam och Mohamed Bedri från Asa Duru, som ställer sig frågan vad kinesiska muren och slottet i Alhambra i Spanien har gemensamt. Och syftar till Rammed Earth, en urgammal byggmetod, där man utnyttjar lokala material och bidrar till energieffektiva hus genom en hög termisk massa. En annan intressant punkt i programmet är Alexander Wolfe och Saga Wennberg Jernberg som pratar om Guringo som fick i uppdrag av Stockholms stad att skapa ett inspirerande rum. Konceptet blev till Urban lab, med konst, innovation och hållbarhet i fokus. Brunkebergs torg i centrala Stockholm fylldes med olika events under hela sommaren 2014 och fick ett rejält lyft.

Alexander Ståhle, teknologie doktor i stadsbyggnad vid KTH/Spacescape kommer att inviga SGBC15 med Ekobygg på PUR-gruppenscenen klockan 9.00 onsdag den 30 september.

Ekobyggmässan görs i samarbete med guldsponsorn PUR-gruppen och silversponsorerna Tarkett, Vattenfall och Fabegé. Parallellt med Ekobygg arrangeras Sweden Green Building Conference.

Ackreditering

Vill du bevaka SGBC15 och Ekobygg ackreditera dig här.

För mer information besök www.ekobyggmassan.se och www.sgbc15.se

För mer information om Ekobygg, vänligen kontakta:
Mikael Tamme, projektledare Ekobygg, 08-506 650 54, mikael.tamme@easyfairs.com
Marika Renström, pressansvarig Kistamässan, 08-506 650 35, marika.renstrom@artexis.com

Om arrangören
Easyfairs är en del av Artexis Easyfairs Group, ett av Europas ledande mässbolag, som arrangerar 125 evenemang i 16 länder och driver 8 anläggningar i Benelux-länderna och Skandinavien. Artexis Easyfairs har två affärsområden som drivs under två varumärken, Artexis som äger och driver mässanläggningarna, Kistamässan och Malmömässan och mässarrangören Easyfairs, som genomför över 50 egna mässor årligen i Sverige. På Easyfairs mässor får du möjligheten att besöka framtiden. Läs mer om Easyfairs.

Om Sweden Green Building Council
Sweden Green Building Council är en ideell förening som ägs av medlemmarna, öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn. Föreningen verkar för grönt byggande samt för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Sweden Green Building Council arbetar med certifieringssystemen Miljöbyggnad, GreenBuilding, BREEAM och LEED. Vi certifierar byggnader och utbildar och certifierar miljöexperter. Föreningen har över 250 medlemmar vilka är de dominerande företagen inom sektorn samt många kommuner och organisationer. Läs mer www.sgbc.se