Pressöppet och förhandstitt av Antik & Kuriosa torsdagen den 27 september klockan 15.00-20.00

Fredagen den 28 september öppnar Antik & Kuriosa på Kistamässan i Stockholm. 95 utställare ställer ut allt från möbler, bruks- och konstglas, porslin, keramik, koppar, silver, nysilver, plast, metall, smycken, bruksföremål, textilier, mattor, ur, klockor, technica, kristallkronor till övrig belysning, vintage, böcker (antikvariat) och konst - ett sammelsurium av allsköns antikt och kuriosa. Men redan på torsdag kväll bjuds journalister och bloggare in på en förhandstitt.

Här följer några av mässans höjdpunkter:

• Svenska Moderådet lånar ut plagg ur sina arkiv av vintageplagg. I en miniutställning på esplanaden presenteras några av Moderådets favoritklänningar från 50- och 60-talet. Tonvikten ligger på blommande tyger och siluetterna har smal midja.

• Skjutsgården (monter E:11) gör utställningen ”Gammalt möter nytt”, det vill säga Billy mot bockbordet från 1800-talet och ”Ikeagustavianskt” mot originalet.

• Orval AB (monter B14) visar klädmodets förvandling 1880 – 1980, dvs ”Flärd från förr”.

• Two of a kind (monter E:04) visar unika kuddar av vackra mönstrade vintagetyger som har en egen historia att berätta. Storytelling och recycling på en och samma gång. Av varje tyg blir det bara en kudde, ibland två, men aldrig fler. Varje kudde är numrerad och tygerna är dokumenterade.

Antik & Kuriosa arrangeras 28-30 september på Kistamässan i Stockholm av GG Mässor i Sverige. Om du inte har möjlighet att komma på torsdagen, så är mässans ordinarie öppettider fredag och lördag 10.00 – 18.00 och söndag 10.00 – 17.00. Hjärtligt välkomna!

Anmälan till pressöppet och förhandstitt
Anmäl dig till Antik & Kuriosas förhandstitt torsdag den 27 september klockan 15.00-20.00 på Kistamässan, senast den 26 september till marika.renstrom@artexis.se.

Vill du som journalist eller bloggare bevaka Antik & Kuriosa under ordinarie öppettider, så skicka föranmälan om presskort och pressparkering via www.antikkuriosa.se/press.

För ytterligare information om Antik & Kuriosa kontakta
Gerd Lindén, 070-827 70 41, gerd.linden@ggmassor.se