Projekt med 56 000 m² hållbarhet till Ekobygg

Ekobyggmässans seminarieprogram börjar ta form. Nu är det klart att Louise Wall från COWI kommer till mässan för att berätta om Skien Brygge i Norge – ett projekt där ett tidigare hamnområde ska bli en hållbar och urban stadsdel på 56 000 kvadratmeter. Ekobygg arrangeras i samband med Sweden Green Building Conference på Kistamässan i Stockholm den 11-12 september 2013.

Staden Skien ligger sydväst om Oslo och är en av landets äldsta. Visionen med projektet Skien Brygge är att skapa en stadsdel med närhet till staden, vattnet och naturen. Verktyget BREEAM Communities används för att säkerställa att området utvecklas med hållbarhet i fokus. Louise Wall på COWI:s avdelning för miljö i Stockholm är assessor och arbetar med COWI Norge i projektet. Andra klara höjdpunkter i seminarieprogrammet är Paul Rogers som föreläser om ”Daylight and environmental certification” och Saint Gobain som håller i en diskussion om hur materialtillverkare påverkas av miljöcertifieringskraven.

– Vi är väldigt glada över att redan nu ha flera starka seminariepunkter klara. Vi är en grön arena för det hållbara byggandet. Seminarierna ska lyfta fram viktiga frågor och högintressanta projekt som rör just det hållbara, säger Karin Moberg, projektledare för Ekobygg.

Klicka här för att ackreditera dig till Sweden Green Building Conference med Ekobygg!

Läs mer om Ekobyggmässan och ta del av fler programpunkter på www.ekobyggmassan.com.
Läs mer om Sweden Green Building Conference på www.sgbc13.se.

För ytterligare information, kontakta:

Karin Moberg, projektledare Ekobygg, 08-506 650 04, karin.moberg@artexis.se
Kristina Roos, projektkoordinator Ekobygg, 08-506 650 85, kristina.roos@artexis.se
Joakim Gerhardsson, pressansvarig Artexis/Ekobygg, 08-506 650 35, joakim.gerhardsson@artexis.se

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis.