SETT expanderar och lanserar succémässan i Malmö

Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet, SETT, expanderar nu sin verksamhet till Malmö. Detta för att möta den ökade efterfrågan i Sydsverige. Sedan starten 2012 har mässan ökat med 40 procent sett till antal utställare och nästan dubblerat antalet besökare. SETT SYD kommer att arrangeras den 27-28 oktober 2015 på MalmöMässan.

Sedan starten för tre år sedan har intresset för SETT ökat för varje år. Den stora efterfrågan från både utställare och besökare visar tydligt hur viktig en mötesplats om modern svensk skolutveckling och digitalisering är. SETT på Kistamässan har i flera år sålt slut på konferensbiljetterna flera månader i förväg. För att kunna erbjuda fler pedagoger, skolledare och förvaltningschefer möjlighet att uppleva mässan och ta del inspirationen, den digitala utvecklingen och trenderna, kommer SETT att expandera och lansera succémässan i Malmö under namnet SETT SYD.

– Det händer extremt mycket kring modern skolutveckling i de södra delarna av Sverige men det har saknats en tydlig högkvalitativ arena där pedagoger kan mötas och dela erfarenheter med varandra. SETT SYD kommer bli en viktig mötesplats för de kommuner som vill positionera sig genom att ta höjd i sitt strukturerade kvalitetsarbete och utveckla det moderna lärandet, säger Fredrik Svensson, vd RAU och medgrundare av SETT.

Samtal pågår med flera kommuner som ser värdet av att tillsammans sätta fokus på det moderna perspektiven när det gäller lärandet i regionen. Och alla de vi har dialog med, talar om det kollegiala, kollaborativa lärandet som en viktig drivkraft, samt att ta ansvar för att det verkligen händer något med elevernas lärande.

– SETT SYD blir en spännande mötesplats där vi får chansen att lära, inspireras och samtala med varandra. Det är en självklarhet att vi i Helsingborg är delaktiga för att sprida kunskap och samtidigt ta del av det senaste inom det moderna och innovativa lärandet, säger Ing-Marie Rundwall, utbildningsdirektör Helsingborgs stad.

Som kommun vill man även visa upp sig som en framtida god arbetsgivare, samtidigt som man vill bidra med goda exempel i skolutvecklingssammanhang. En poäng med SETT är att kommuner faktiskt kan skicka flera pedagoger som får en gemensam historia att ta hem till sin vardag och jobba vidare med.

– SETT är en stor och populär mötesplats där pedagoger, skolledare och förvaltningschefer möts för att ta del av det senaste inom pedagogisk utveckling. När nu möjligheten ges på hemmaplan i Skåne vill vi självklart vara med, både som föreläsare vid några seminarier och som deltagare. Vi kommer att erbjuda 200 av våra skolledare och pedagoger att delta i två, som vi är övertygade om, inspirerande och lärorika dagar som sätter fokus på full måluppfyllelse, säger Anders Grundberg, förvaltningschef Utbildningsförvaltningen Landskrona.

SETT SYD kommer sätta stort fokus på det moderna lärandet inom ett antal teman, som tas fram i samarbete med de kommuner som vill vara med att forma innehållet efter det lokala faktiska behoven.

– Bjuv är inne i en intensiv digital utvecklingsprocess och för oss är det viktigt att vara en del av det stora professionella samtalet. SETT SYD är perfekt för det samtalet på lokal och internationell nivå. Vi satsar ordentligt på detta, säger Carina Leffler, förvaltningschef Barn-Utbildningsförvaltningen i Bjuvs kommun.

– Det är självklart för Lärarförbundet att vara med och skapa en mötesplats för lärare och skolledare. Det kommer bli en fantastisk källa till innovativ kunskap och inspiration, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

SETT SYD kommer att erbjuda samma högkvalitativa innehåll för en identisk målgrupp som Stockholmsupplagan och projektledas av samma team som i Stockholm. SETT SYD arrangeras av RAU och Easyfairs i samarbete med Lärarförbundet.

För mer information kontakta:
Lina Hann, projektledare SETT SYD, lina.hann@easyfairs.com 08-506 650 02

Fredrik Svensson, Rektorsakademien Utveckling, medgrundare till SETT, fredrik@rautveckling.se, 073-340 41 10
Marika Metsola Renström, pressansvarig Artexis Easyfairs, marika.renstrom@artexis.com, 08-506 650 35

Om Easyfairs
Easyfairs är en del av Europas största mässbolag Artexis Easyfairs Group och arrangerar ett 50-tal egna mässor årligen i Sverige. Artexis driver två av landets mest moderna mässanläggningar – Kistamässan och MalmöMässan. Kistamässan i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. MalmöMässan i Hyllie, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer på www.easyfairs.com och www.artexiseasyfairs.com

Om Rektorsakademien Utveckling
RAU, Rektorsakademien Utveckling, är baserade i Stockholm och bedriver utvecklingsprojekt, ledarutveckling, kreativitetsutveckling, omvärldsbevakning och opinionsbildning inom ramen för Svensk skola, arbetsliv och framtid. Vår idé är att bidra till att skolor och företag utvecklas i samklang med samhällsutvecklingen och vår samtid. RAU grundades 2011 av Fredrik Svensson och har sedan starten hunnit bilda en rad viktiga utvecklingsprojekt. Läs mer om RAU och övriga projekt.