Stort intresse för Nordens enda renodlade mötesplats för hållbart byggande och stadsplanering

Sweden Green Building Conference med Ekobygg är den naturliga mötesplatsen för hållbara affärer och investeringar. Under två dagar, 11-12 september 2013, blir Kistamässan en attraktiv arena för hållbart byggande och stadsutveckling för aktörer i framkant. Mötesplatsen kommer att erbjuda spännande föreläsare och debatter, seminarier, företag som presenterar den senaste gröna tekniken och mycket mer. Självklart har mötesplatsen en i sig grön profil.

Intresset för deltagande på Sweden Green Building Conference och mässan Ekobygg har visat sig vara mycket stort. Sponsorplatserna för år 2013 är mycket populära och alla platser är redan fyllda. Vi kan därför presentera Siemens och NCC som konferensens två guldsponsorer, som tillsammans med de tre silversponsorerna WSP, Skanska och Akademiska Hus bekräftar vikten och efterfrågan av att som branschföretag kunna delta på en renodlad mötesplats för hållbart byggande och stadsplanering.

Konferensprogrammet innehåller högaktuella och heta frågeställningar. Ämnen så som bland annat smart cities/smart buildings, hållbar renovering, varudeklaration av byggmaterial samt certifieringsmöjligheter är delar konferensprogrammet byggs kring. Programmet skapas i samverkan med Miljörapporten och med sponsorerna samt Belok och BeBo (Energimyndighetens beställargrupper för energieffektiva lokaler och flerbostadshus), Byggherrarna, Fastighetsägarna, IQ Samhällsbyggnad, Stockholm Stad, Svensk Teknik & Design, Tengbom, Vasakronan samt White som programpartners.

- Vi etablerar den nya arenan för att branschen ska kunna träffas och utveckla hållbart samhällsbyggande. Vi vill bland annat ta vid och förvalta arvet efter Delegationen för hållbara städer. Vi låter framtid möta nutid och vision möta verklighet, i form av paneldebatter, föreläsningar i plenum, specialsessioner och workshops, säger Bengt Wånggren, VD för Sweden Green Building Council.

- Antalet utställare växer från dag till dag vilket är precis det gensvar vi förväntat oss och hoppats på för denna mötesplats, säger Cecilia Eckervig projektledare för mässan Ekobygg.

Programmet i sin helhet presenteras i april, men höjdpunkter finns tillgängliga på mässans och konferensens hemsidor. www.ekobyggmassan.com och www.sgbc13.se.

Sweden Green Building Conference med Ekobygg arrangeras för första gången den 11-12 september 2013 på Kistamässan i Stockholm.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Eckervig, projektledare Ekobygg, 08-506 650 07, cecilia.eckervig@artexis.se

Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör, Sweden Green Building Conference, 0730-73 98 99, carl-fredrik.friden@sgbc.se
Marika Metsola Renström, pressansvarig Artexis Kistamässan, 08-506 650 35, marika.renstrom@artexis.se

Om Sweden Green Building Council
Sweden Green Building Council är en ideell förening som ägs av medlemmarna, öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn. Föreningen verkar för grönt byggande samt för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Sweden Green Building Council arbetar med certifieringssystemen Miljöbyggnad, GreenBuilding, BREEAM och LEED. Vi certifierar byggnader och utbildar och certifierar miljöexperter. Föreningen har ca 200 medlemmar vilka är de dominerande företagen inom sektorn samt många kommuner och organisationer. Läs mer www.sgbc.se