Sweden Green Building Council och Artexis samarbetar om Ekobygg

Ekobygg är en ny nordisk mötesplats för investeringar och affärer inom den växande marknaden för hållbart byggande och gröna fastigheter. Sweden Green Building Council har idag beslutat att samarrangera de kommande konferenserna Sweden Green Building Congress med Ekobygg.

”Sweden Green Building Council är en mycket stark och betydande partner för en mässa inom hållbarhetsområdet och jag är både glad och fylld av förväntningar inför samarbetet”, säger Björn Wengse, affärsområdeschef för egna mässor på Artexis.

Sverige är välrenommerat som en ledstjärna när det gäller hållbar konstruktion och samhällsbyggnad. Det är dock mycket som händer globalt och det är ingen självklarhet att Sverige kommer att behålla sin status om vi inte aktivt ligger i frontlinjen i dessa områden.

”Vi är nu den snabbast växande miljöorganisationen i Sverige och våra medlemmar har på kort tid tagit ledningen i miljöarbetet i branschen. Vi är stolta och glada över detta samarbete med Artexis. Konferensen och mässan ska bli den ledande mötesplatsen för miljöintresserade i byggmateriel-, installations-, bygg- och fastighetsbranschen”, säger Bengt Wånggren, VD, Sweden Green Building Council.

Sweden Green Building Congress, med Ekobygg arrangeras för första gången den 10-12 september 2013 på Kistamässan i Stockholm.

Läs mer om Ekobygg.

För ytterligare information kontakta:
Björn Wengse, affärsområdeschef egna mässor Artexis, 08-506 650 49
Bengt Wånggren, VD, Sweden Green Building Council, 0708-634 996

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer om Artexis.

Om Sweden Green Building Council
Sweden Green Building Council är en ideell förening som ägs av medlemmarna, öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn. Föreningen verkar för grönt byggande samt för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Sweden Green Building Council arbetar med certifieringssystemen Miljöbyggnad, GreenBuilding, BREEAM och LEED. VI certifierar byggnader och utbildar och certifierar miljöexperter. Bland föreningens 170-tal medlemsföretag finns alla betydande aktörer i den svenska bygg- och fastighetssektorn. Läs mer om Sweden Green Building Council.