Två internationella talare klara för SETT2012

SETT2012 är Skandinaviens mest intressanta mässa och konferens om det moderna lärandet i skolan som arrangeras för första gången den 25-26 april på Kistamässan, strax norr om Stockholm. Konferensens fokus ligger på det intressanta och innovativa inom modernt lärande. Nu kan vi presentera två intressanta internationella talare, Aron Solomon och Dale J. Stephens.

– Vi är extremt stolta över att kunna få två av världens i särklass mest intressanta och innovativa personer när det gäller framtid och skola till SETT2012, säger Fredrik Svensson, Rektorsakademien Utveckling och konferensansvarig.

Den första bokade internationella talaren är Aron Solomon (Toronto) idéutvecklaren och projektledaren bakom det mycket uppmärksammade internationella skolprojektet "Think Global School", en kringresande skola med hela världen som klassrum. Aron är en mycket intressant pedagog och entreprenör som aldrig låtit sig acceptera status quo och som varit aktiv i över ett kvarts sekel inom skolutveckling och innovation. Efter att ha gjort det mesta i skolväg, från att driva skolor, undervisa som lärare, handledning, rekrytering, strategiarbete till att samla in pengar, tilldelades Aron priset Ford Fellowship 2003. Aron var förste rektor i Think Global School, den mest innovativa gymnasieskolan i världen, där eleverna studerar i tre internationella storstäder varje läsår. Aron är en flitig, uppskattad och mycket uppbokad föreläsare i framförallt USA, Asien och Europa. Han har också Sverige som den absoluta förebilden när det kommer till kreativitet.

Den andra internationella talaren är Dale J. Stephens (San Francisco) som har ett unikt och mycket spännande perspektiv på framtiden för skola, utbildning, talang och innovation. Vid 20 års ålder startade Dale UnCollege, en ideell rörelse som gör det möjligt för studenter att skapa sin egen utbildning utanför systemet. Dale är en eftertraktad expert inom framtid och skola som ofta förekommer i de stora nyhetskanalerna i amerikansk TV, exempelvis CNN, ABC, NPR, CBS, Fox och TechCrunch. Hans arbete har också uppmärksammats i New York Times. Dales första bok, "Hacking Your Education", kommer att ges ut i början av 2013 och är en praktisk vägledning för att lära sig färdigheter som skolan inte lär ut men som är nödvändiga i den verkliga världen.

Vid sidan av dessa, så kan vi även nämna några skandinaviska talare som är klara för SETT. Josef Sahlin och Martin Fernström från Årstaskolan i Stockholm, Ann-Marie Körling lärare och skolutvecklare, Kristina Alexandersson från Webstjärnan och .SE, Patrik Hernwall, Fil.Dr i pedagogik vid Stockholms Universtitet, Stefan Pålsson omvärldsbevakare för bland annat Skolverket, Åsa Sundelin Oneeighty, Dennis Westerberg, lärare och inspiratör, Arild Storm och Morten Knudsen, skolentreprenörer och Allan Kjær Andersen, rektor Örestads Gymnasium i Danmark. Fler talare och seminarieledare presenteras löpande på SETTs hemsida.

Läs mer på www.settdagarna.se

För mer information om konferensen:
Fredrik Svensson, Rektorsakademien Utveckling, fredrik@rektorsakademien.se, 073-340 41 10

För mer information om utställningsdelen och Kistamässan:
Gital Al-ebeyawi, projektledare SETT, gital@kistamassan.com, 076-631 13 93
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Kistamässan, marika.renstrom@kistamassan.com, 08-508 650 35

Om SETT2012
Skandinavien får nu en alldeles egen mässa och konferens inom området det innovativa och moderna lärandet. Detta i en tid då tillgången till Internet och teknikutveckling håller på att i grunden förändra skolans inre och yttre pedagogiska arbete. SETT vill erbjuda enskilda lärare och rektorer det intressantaste och mest innovativa som finns i Skandinavien att ta del av, men även utifrån det internationella perspektivet, och till en rimlig kostnad. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation" och handlar om att få skolans professionella medarbetare att känna inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur det moderna lärandet kan utvecklas i just deras skolor mot högre måluppfyllelse. Mässan och konferensen, SETT2012, genomförs av Kistamässan och Rektorsakademien Utveckling i samverkan med Stockholms Stads Utbildningsförvaltning. SETT2012 kommer att arrangeras 25-26 april 2012 på Kistamässan.