Välkommen till en ekologisk pressfrukost på Rum & Trädgård

Våren startar på Rum & Trädgård, 7-10 mars, med närmare 140 utställande företag som möter runt 20 000 besökare under fyra dagar. Det blir fyra intensiva dagar fyllda med inspirerande utställningar, hänförande seminarier och en mässa innehållande aktuella tjänster och produkter för trädgården och inredning för uterummet. En möjlighet för besökarna att drömma sig bort en liten stund, eller kanske att komma ett steg närmare sin trädgårdsdröm!

Vad: Ekologisk pressfrukost på Rum & Trädgård
När
: Torsdagen den 7 mars, klockan 9.15-10.00 (frukost serveras från kl 09.00)
Var: Köksträdgården vid Avenyn, Rum & Trädgård på Kistamässan.
Anmälan: Senast måndagen den 4 mars till marika.renstrom@artexis.se

Inspiration för uterum. Foto: Gomer

Program:

• Cecilia Eckervig, projektledare för Rum & Trädgård presenterar mässans nyheter och innehåll.
  • Ulrika och Carina Brydling, bjuder på härliga dofter, ljuvliga smaker och intressanta samtal i mässans populära Köksträdgård. Den ekologiska frukosten kommer från Brydlings med samarbetspartners.
  • Bosse Rappne, från Slottsträdgården Ulriksdal pratar om trender kring stadsodling och trädgårdsinspiration, både här och sedan på mässans scen under alla dagar.
  • Viveka Ljungström, chefredaktör för Allt om Trädgård, spanar och spekulerar kring trender inom trädgård. Viveka kommer även att finnas med på mässans scen tillsammans med profiler som Peter Englander, Hans Wester, André Strömqvist och Lena Israelsson. Där bjuder de på intressanta seminarier och möjlighet att ställa frågor till experterna.
  • Erik Hjärtfors, som genom sitt företag Lövsjö Loghouse dyker upp frekvent i inredningsprojekt och media, har i år inrett Köksträdgården med sina rustika och unika möbler. Han kommer att prata om hans inspirationskällor, hur materialet hittas samt hur den här typen av möbler kan smälta in i vanliga hem och trädgårdar. Urskogsurbanism beskriver kopplingen mellan skog/torp och det moderna hemmet med inspiration och material från de djupa småländska skogarna.

Dröm dig bort
Årets tema på Rum & Trädgård är drömmar, som återspeglas i mässans utställningar och seminarier.

Här följer några höjdpunkter på mässans scen:

• Ute är det nya inne – så möblerar du din trädgård
• Lys upp din trädgård
• Urbana drömmar – Trädgård på Spåret
• Stadsodling och trädgårdsinspiration
• Köksträdgården med Ulrika och Carina Brydling
• Kompostera mera!

Och några av mässans inspirerande utställningar:

• Drömmar om ett torparliv (Lövsjö Loghouse)
• Typiskt grönt… tusentals nyanser av grönt (Guldkannan m partner)
• Efter festen (Gustavas Magasin)
• Orkidédrömmar (Ösmo plantshop)
• Betonginspiration (Former.nu)
• Porten till din trädgårdsdröm (Floristutbildarna)

Varmt välkommen att starta våren på Rum & Trädgård!

För mer information om Rum & Trädgård, kontakta:
Cecilia Eckervig, projektledare för Rum & Trädgård, cecilia.eckervig@artexis.se, 08-506 650 07
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Artexis Kistamässan, marika.renstrom@artexis.se, 08-506 650 35

Pressackreditering
Pressackreditering gör du med fördel online via www.rumochtradgards.se/press/pressackreditering.

Om Rum & Trädgård

Rum & Trädgård är vårens mötesplats för alla trädgårdsentusiaster och inredningsintresserade på Kistamässan. Den 7-10 mars 2013, bjuds alla mässbesökare på lustfyllda och inspirerande dagar. En bred mix av utställare och produkter för trädgård och uterum blandas med föreläsningar och idéutställningar arrangerade med kreativitet och glädje av välkända trädgårdsprofiler och professionella inredare.
Läs mer på www.rumochtradgard.se

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer på www.artexis.se.