Bokslutskommuniké 1999

Report this content

Bokslutskommuniké 1999 * Intäkterna ökade med 28% till 669,4 Mkr (521,1) * Rörelseresultatet uppgick till 3,7 Mkr (-13,6) och resultat efter finansiella poster till -1,5 Mkr (-12,6) * Årets resultat blev -2,6 Mkr (-9,3) * Resultatet belastades av betydande strukturkostnader. Samtliga strukturåtgärder är slutförda och marknadsutsikterna gynnsamma * VAB, Wozniak Arkitekter och Intégria Certifiering med totalt 200 medarbetare förvärvades. RTB, Rörtekniska Byrån, med 30 medarbetare förvärvades i februari 2000 * Av SPPs överkonsolidering 1998-12-31 allokerades 173 Mkr till KM * Nytt IT-bolag, KM Net, bildades vid årsskiftet 1999/2000 Verksamheten Året präglades av stark tillväxt och omstruktureringar. Intäkterna uppgick till 669,4 Mkr, en ökning med 28 % jämfört med föregående år. Ökningen beror både på företagsförvärv och organisk tillväxt inom områdena industri-IT-miljö. Rörelseresultatet blev 3,7 Mkr (-13,6) och resultat efter finansnetto -1,5 Mkr (-12,6) Resultatet belastas av betydande engångsposter i samband med förvärvet av konsultföretaget VAB och andra strukturåtgärder. Integrationen av VAB är nu avslutad och verksamheten ingår som välfungerande delar i koncernens dotterbolag. Inga ytterligare strukturkostnader väntas uppstå under år 2000. Det operativa resultatet för koncernens olika enheter är i de flesta fall bättre än 1998, beroende på en starkare marknad och interna åtgärder för att öka effektiviteten. KM Miljöteknik redovisar ett betydligt bättre resultat än föregående år och en 20%-ig tillväxt. Även industriinriktade KM Elteknik expanderar, men resultatet belastas av utvecklingskostnader i ett nu avslutat programvaruprojekt. KM Bygg & Anläggning redovisar ett förbättrat rörelseresultat, där speciellt den byggrelaterade verksamheten ökat lönsamheten. Pensionsreserv Av SPPs överkonsolidering 1998-12-31 har SPP allokerat 173 Mkr till KM. I enlighet med Redovisningsrådets rekommendation har ingen del av denna fordran resultatförts 1999. Förvärv I KMs strategi ingår att skapa starka marknadspositioner inom koncernens olika marknadssegment. Därigenom ökar möjligheten att konkurrera om de attraktiva uppdragen och att attrahera de bästa medarbetarna. Genom fusionen mellan KM Arkitekter, Wozniak Arkitekter och VAB Arkitekter bildades under 1999 ett av Sveriges största arkitektkontor. KM Arkitekter har nu en stark plattform för att kunna hantera komplexa projekt och har förbättrat sin lönsamhet betydligt. Förvärvet av välrenommerade Intégria Certifiering, som genomfördes i september 1999, har gett KM en ny verksamhetsgren inom kvalitets- och miljöcertifiering. Många synergimöjligheter finns med KMs konsultrörelse. Förvärvet av VAB har stärkt KMs marknadsposition på bygg- och anläggningsmarknaden och skapat en marknadsledande ställning i Västerbotten. I februari 2000 förvärvades det välrenommerade VVS-konsultföretaget RTB, Rörtekniska Byrån, i Stockholm med 30 medarbetare. KM är nu en av landets största VVS-konsulter med ett 100-tal medarbetare på en växande marknad. KM Lab utbetalat till aktieägarna En extra bolagsstämma den 29 november 1999 beslutade att utbetala dotterbolaget KM Lab till KMs aktieägare, vilka därefter sålde bolaget till holländska ALcontrol Laboratories. Köpeskillingen uppgick till 93,7 Mkr, motsvarande 23 kronor per KM-aktie. KM Lab ingår i KMs bokslut till och med november månad 1999. I samband med utbetalningen genomfördes en riktad nyemission och en fondemission i syfte att återställa KMs egna kapital. 313 000 aktier nyemitterades, varefter det totala antalet aktier uppgår till 4 386 000. Aktiens nominella värde ändrades samtidigt från 10 kronor till 9,50 kronor. IT-satsning och bredbandsteknik Inom KM finns hög IT- och internetkompetens. För att tydliggöra kompetensen och skapa grund för tillväxt bildades vid årsskiftet 1999/2000 ett nytt dotterbolag, KM Net AB, som ska sälja IT-lösningar, internettjänster och programvaror. Bolaget består inledningsvis av 30 medarbetare från enheterna för systemteknik och datadrift inom KM Elteknik. Verksamheten är expansiv och väntas fördubblas i volym inom två år. I januari 2000 tecknades ett samarbetsavtal med amerikanska Corechange i syfte att gemensamt introducera Coreport, ett portalverktyg som effektiviserar företagens informationsflöde. I början av år 2000 fick KM i uppdrag av Tele 1 Europe att projektera bredbandsnät i Stockholm, Göteborg och Lund. Uppdraget är ett totalåtagande som genomförs i samarbete med det norska konsultföretaget Norconsult AS. Tele 1 Europes svenska utbyggnad sker i snabb takt med början i storstadsregionerna. Marknadsutsikter Efterfrågan på kvalificerade miljötjänster fortsätter att växa. Drivkraften bakom detta är att miljö i många branscher blivit en kommersiell faktor och en strategisk affärsfråga. Ny lagstiftning och framväxten av internationella miljönormer har också påverkat utvecklingen. Störst efterfrågan finns inom området miljöledning och annan kvalificerad rådgivning. Industriinvesteringarna, som domineras av maskininvesteringar, väntas ligga kvar på hög nivå under år 2000. Marknaden väntas vara god i de branscher där KM har sin tyngdpunkt- papper/cellulosa-, bil/fordons-, verkstads/process samt livs/läkemedelsindustri. Utvecklingen inom IT ökar efterfrågan på kvalificerat konsultstöd. Uppgången på den svenska byggmarknaden väntas fortsätta. Ökningen av BNP gynnar inhemska branscher som detaljhandel, transportsektor, finansiella företag och konsultföretag, vilket leder till utbyggnad av deras kapacitet. Även den offentliga sektorns investeringar ökar i takt med att de offentliga finanserna blir bättre. Byggentreprenörerna bedömer i sin prognos från februari 2000 att bygginvesteringarna sammantaget växer med 6% innevarande år. Sammantaget är marknadsutsikterna för KMs dotterbolag gynnsamma för de närmaste åren. Resultat Resultat efter finansnetto uppgick till -1,5 Mkr (-12,6). Med anledning av förvärvet av VAB har en omstruktureringsreserv om 11,4 Mkr tagits i anspråk. Motsvarande goodwill-post skrivs av under tio år. Finansiell ställning Koncernens likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick 1999-12-31 till 14,7 Mkr (40,6). Därtill kommer en checkräkningskredit på 3,4 Mkr. De räntebärande skulderna var 85,9 Mkr (29,4). Soliditeten var 33% (43). Det egna kapitalet, inklusive minoritetsandel, uppgick till 96,2 Mkr (112,4). Aktiedata och utdelning Resultat per aktie efter full skatt uppgick till -0,58 kr (-2,28). Eget kapital per aktie uppgick till 22,39 kronor (27,16). Inklusive SPP-fordran uppgick eget kapital per aktie till 50,76 kronor. Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 1999. Bolagsstämma och årsredovisning Bolagsstämma hålls tisdagen den 21 mars 2000 kl 17 30 i Lumahuset, Hammarby Sjöstad, Lumavägen 6, Stockholm. Årsredovisningen sänds till aktieägarna under vecka 10. Den är tillgänglig för allmänheten på bolagets kontor, Lumavägen 6, Stockholm. Delårsrapport för januari-mars lämnas den 11 maj. Stockholm den 11 februari 2000 Christer Samuelsson Verkställande direktör KM-KONCERNEN Kjessler & Mannerstråle AB (publ) (Org nr. 556049-7850) Box 92093, 120 07 STOCKHOLM Tel. 08-555 230 00 Fax 08-555 230 10 Internet: http:// www.km.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/11/20000211BIT00560/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/02/11/20000211BIT00560/bit0002.pdf Hela rapporten