160 miljoner till forskningssamarbete

KK-stiftelsen satsar 80 miljoner kronor på forskningsprojekt vid Sveriges nya universitet och högskolor. Näringslivet bidrar med lika mycket. En satsning på totalt 160 miljoner.

Satsningen riktar sig till forskare vid de nya universiteten och högskolorna, oberoende av vetenskapsområde och bransch, för att de tillsammans med näringslivet ska ansöka om finansiering av forskningsprojekt.
En förutsättning för att få anslag till projekten är att det finns ett aktivt deltagande från både näringsliv och högskola. En annan, men inte tillräcklig förutsättning, är att projekten håller hög vetenskaplig kvalitet.
– Vi lyfte fram begreppet samproduktion förra året för att understryka betydelsen av ett fördjupat arbetssätt mellan näringsliv och akademi. I år har vi utvecklat programmet med fortsatt fokus på att bägge parter aktivt och i samarbete utvecklar ny kunskap, säger Daniel Holmberg, programansvarig på KK-stiftelsen.
Satsningen ska stärka KK-stiftelsens profilerade forskningsmiljöer vid de nya universiteten och högskolorna; profilera de verksamheter vid högskolorna och universiteten där projekten ingår samt fördjupa samarbetet mellan näringsliv och akademi. Samproduktion mellan högskola, akademi och näringslivet samt forskningsresultaten ska också stärka parternas konkurrensförmåga.
– En utvecklad samverkan mellan näringsliv och akademi leder till ökad innovationskraft och förmåga hos företagen att ta emot och omsätta forskningsresultaten, säger Daniel Holmberg.
Ansökningsomgången pågår fram till 6 september. KK-stiftelsen fattar beslut om finansiering av projekten senast i december 2007.
KK-stiftelsen har satsat nära 500 miljoner kronor på drygt 320 forskningsprojekt vid 18 universitet och högskolor de senaste tio åren. Näringslivet har under samma tid skjutit till minst lika mycket.
KK-stiftelsens övergripande mål är att stärka Sveriges konkurrenskraft genom insatser för kunskaps- och kompetensutveckling. Ett av stiftelsens uppdrag är att stödja uppbyggnaden av profilerade forskningsmiljöer vid nya universitet och högskolor, där näringsliv och akademi i samverkan producerar kunskaps- och kompetensutvecklande insatser som leder till ett globalt konkurrenskraftigt Sverige.

Daniel Holmberg, programansvarig, 08-56 64 81 28 eller 0733-47 81 28.