35 procent effektivare produktion av biogas

KK-stiftelsen ger drygt 64 miljoner kronor i forskningsstöd till 25 forskningsprojekt vid landets nya universitet och högskolor. Eftersom näringslivet går in med motsvarande summa får forskningsprojekten sammanlagt nästan 130 miljoner kronor.

Mest pengar går till Mälardalens högskola, drygt 13,7 miljoner kronor till fem projekt. Högskolan i Kalmar får drygt 7 miljoner kronor, Högskolan i Halmstad får nästan 7 miljoner och Blekinge tekniska högskola får nästan 6 miljoner.
Två av de mer intressanta projekten drivs av Erik Dahlquist, professor i energiteknik vid Mälardalens högskola, som får sammanlagt 5 481 000 kronor:
• ”Optimering av aktivslamprocessen med avseende på syretransport och energiförbrukning” tillsammans med Mälarenergi AB, Eskilstuna Energi och Miljö AB och Björn Rosén VAteknik AB. Projektet syftar till att sänka energiåtgången vid kväverening av reningsverkens avloppsvatten.
• ”Optimering av biogasproduktionsanläggningen – Växtkraft med kringsystem” tillsammans med Svensk Växtkraft AB, Mercatus AB och Nibble Lantbruk AB. Projektet syftar bland annat till en effektivare och mer miljövänlig framställning av biogas och gödnings- och jordförbättringsmedel.
– Vi räknar med att effektivisera tillverkningsprocessen vid Västmanlands avfallsaktiebolags avfallsanläggning på Gryta utanför Västerås med upp till 30-35 procent, säger professor Erik Dahlquist.
Andra som får pengar är Mittuniversitetet, universiteten i Karlstad, Växjö och Örebro, högskolorna i Borås, Jönköping, Skövde och Gävle, Högskolan Väst, Malmö högskola och Högskolan Dalarna.
– Vi lägger stor vikt vid att projekten visar på en aktiv och engagerad samverkan mellan högskola och medverkande företag och att de leder fram till konkreta resultat för näringslivet, säger Daniel Holmberg, programansvarig för "Forskningsprojekt – högskola/universitet i samverkan med näringslivet" vid KK-stiftelsen.
KK-stiftelsen har investerat drygt en halv miljard i projekt inom programmet sedan 1995/1996. Syftet är att de nya lärosätena ska satsa på egen forskning och initiera en konkret samverkan mellan högskolan och näringslivet. Utvärderingar visar att satsningen varit lyckad. I flera fall har satsningen varit avgörande för högskolans samarbete med näringslivet och rekrytering av doktorander och forskare.

För mer information kontakta:
Daniel Holmberg, KK-stiftelsen, 08-56 64 81 28 eller 0733-47 81 28
daniel.holmberg@kks.se