Kerstin Eliasson och Eva Cederbalk utsedda av regeringen som ledamöter i KK-stiftelsens styrelse

Regeringen utsåg igår torsdag Kerstin Eliasson samt Eva Cederbalk till att ingå i styrelsen för Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen.

De övriga åtta ledamöterna valdes vid styrelsemötet den 17 juni, och därmed är samtliga ledamöter till KK-stiftelsen utsedda. Direktör Eva Cederbalk har sedan tre år tillbaka redan ingått i KK-stiftelsens styrelse, medan Kerstin Eliasson är ny.

Kerstin Eliasson har tidigare bland annat arbetat i Utbildningsdepartementet främst med forskningspolitiska frågor, och har även varit statssekreterare hos Thomas Östros och Leif Pagrotsky. Hon är ordförande i Rådet för forskningens infrastrukturer vid Vetenskapsrådet.

- Jag ser verkligen fram emot att få arbeta i KK-stiftelsens styrelse, säger Kerstin Eliasson. KK-stiftelsen har ett viktigt uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft, och har utvecklat unika former för att finansiera forskning och avancerad kompetensutveckling på landets nya lärosäten, när den sker i nära samverkan med näringslivet. Detta vet vi skapar både en stark akademisk nytta och stärker företagens konkurrenskraft.

Styrelsen är KK-stiftelsens högsta beslutande organ. Två ledamöter utses av regeringen och övriga åtta av styrelsen själv. Förslag till ledamöter (sju stycken) lämnas av Kungl. Vetenskapsakademin, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin, Sveriges universitet och högskolor (SUHF), samt av myndighetscheferna vid Vetenskapsrådet, Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande, samt Verket för Innovationssystem. En ledamot föreslås av styrelsen själv. Margareta Norell Bergendahl har utsetts till tillförordnad styrelseordförande. Eva Cederbalk är även fortsatt ordförande i stiftelsens kapitalutskott.

Mandatperioden för den nya styrelsen är 1 juli 2013 – 30 juni 2016. Följande personer kommer att ingå:

• Ola Asplund, utredningschef IF Metall
  • Eva Cederbalk, direktör
  • Lars Ekedahl, professor kemisk ytfysik
  • Kerstin Eliasson, f.d. statssekreterare, och ordförande Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI)
  • Kajsa Ellegård, professor i teknik och social förändring, Linköpings universitet
  • Bengt Lennartson, professor i automation, Chalmers tekniska högskola
  • Helena Malmqvist, Samordnare extern forskning, ABB AB, Corporate Research
  • Margareta Norell Bergendahl, professor och vice rektor Kungliga tekniska högskolan.
  • Björn Sundell, FoU-konsult, tidigare vd Stiftelsen Lantbruksforskning
  • Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk utredare, Sveriges Akademikers Centralorganisation (SACO)

För mer information, kontakta Ulf Hall, kommunikationschef KK-stiftelsen:
ulf.hall@kks.se, 08-566 481 33

KK-stiftelsens uppdrag är att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges 16 nya universitet och högskolor, när den sker i samverkan med näringslivet. Förutom att varje projekt ska ha vetenskaplig höjd ställer KK-stiftelsen som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering. Denna samproduktion vet vi leder till ny kunskap och kompetens, nya produkter, metoder och processer samt effektivare verksamhet.