Masterutbildningar som ger jobb

Kraven ökar på en mer utvecklad samproduktion mellan högskola och näringsliv. KK-stiftelsen bjuder därför in universitet och högskolor för att i aktiv samverkan med näringsliv och offentlig sektor utveckla och långsiktigt genomföra masterprogram efter Bolognamodellen.

Även de konstnärliga högskolorna – Beckmans, Designhögskolan, Danshögskolan, Dramatiska Institutet, Konstfack, Konsthögskolan, Musikhögskolan, Operahögskolan och Teaterhögskolan – bjuds in.

– Det finns ett tydligt behov i näringsliv och samhälle av en utbildning, i nära samverkan mellan högskola och näringsliv, där studenterna har goda möjligheter att få arbete eller starta eget efter examen. Mastersprogrammen bidrar också till att profilera lärosätena, säger Carola Holmér, programansvarig på KK-stiftelsen.

För utlysningen finns en ekonomisk ram på tio miljoner kronor som gäller oberoende av vetenskapsområde eller bransch. Bidragen kan endast användas för utveckling av programmen, inte för driften.

Studenterna ska under masterutbildningen ha nära kontakt med näringsliv, institut och offentlig sektor genom till exempel gästföreläsare, handledare, praktik, examensarbeten, fadderföretag och deltagande i skarpa projekt. Masterutbildningen kan ges på såväl svenska som engelska och ska i första hand rikta sig till studenter som efter utbildningen förväntas arbeta i svenska organisationer eller företag med verksamhet i Sverige.

Hur angelägen satsningen är visar studentfacket Juseks nyligen publicerade årliga arbetsmarknadsundersökning. Sju av tio högskolestuderande anser där att universitet och högskolor struntar i deras kontakter med arbetslivet och inte förbereder dem för yrkeslivet.

I mars presenterade Svenskt Näringsliv rapporten Akademi och verklighet. Den visar att ju bättre samverkan är mellan högskola och näringsliv under utbildningstiden desto större är chansen till anställning efter examen. Rapporten visar också att studenter som haft studierelaterad praktik får högre ingångslön än de som inte haft en sådan.

En mer utvecklad samproduktion mellan akademi, institut och offentlig sektor leder till ökad kunskapsöverföring som ger ökad innovationskraft och förbättrad förmåga i företag och organisationer att ta emot forskningsresultat och omsätta dessa i praktiken. Utbildningarna blir bättre, forskningen får högre kvalitet.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Carola Holmér, programansvarig, KK-stiftelsen, 08-56 64 81 27, 0733-47 81 27
Stina Algotsson, programansvarig, KK-stiftelsen, 08-56 64 81 57, 0733-47 81 57