Närmare 60 miljoner till forskning med näringslivet

KK-stiftelsen har beviljat nya anslag till forskningsprojekt i samverkan mellan högskola och näringsliv. Totalt får 20 projekt dela på 59 miljoner kronor, samtidigt som näringslivet skjuter till minst lika mycket i form av sitt kvalificerade deltagande.
– Forskning som görs tillsammans mellan högskolor och näringslivet stärker både svensk konkurrenskraft och utvecklar akademin, säger Madelene Sandström, vd på KK-stiftelsen.

De beviljade forskningsprojekten ingår i KK-stiftelsens så kallade HÖG-program. Totalt fick KK-stiftelsen in 78 ansökningar inom en mängd olika områden. Bland de beviljade projekten finns forskning kring miljömässigt hållbar framställning av läkemedelssubstanser, orala implantat, miljövänliga passiveringar av galvaniserad stålplåt, biologiska effekter av slam från reningsverk, miljökvalitetsanalys, samt tjänsteinnovationsledning för globala industriföretag.

Förutom vetenskaplig höjd bedömer KK-stiftelsen forskningsprojektens genomförbarhet och ställer krav på att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering.

- KK-stiftelsen har alltid stött forskning och kompetensutveckling som görs i djup samverkan mellan högskolor och företag, säger Madelene Sandström. Vi vet att detta leder till nya produkter och applikationer, processförbättringar och ny kunskap och kompetens, samtidigt som projekten i högsta grad är vetenskapligt utmanande.

Bland årets beviljade projekt medverkar företag som Ericsson, Eka Chemicals, Volvo Aero, Tylösands Havsbad, ChronTech Pharma, Marin Mätteknik, Nobel BioCare, ABB och NCC.

- Tillgång till forskning, kompetensförsörjning och kontinuerlig kompetensutveckling är en ödesfråga för svenska företag, inte minst för dem som har produktion lokaliserad utanför storstadsregionerna, och de utgör merparten och ryggraden i svensk basindustri, säger Madelene Sandström. Forskningsprojekten vi nu beviljat medel till, spelar en viktig roll både för näringslivet och för akademin.

Mälardalens och Malmös högskolor beviljades fyra projekt vardera, Örebro universitet tre, Södertörns högskola två, och Blekinge Tekniska högskola, Högskolorna i Dalarna, Borås, Skövde och Väst samt Karlstads och Linnéuniversiteten varsitt. Medlen kommer att utbetalas tidigast i samband med att respektive avtal undertecknas.

KK-stiftelsen har nyligen utvärderat samtliga HÖG-forskningsprojekt som avslutades 2008. Undersökningen visar tydligt att forskningen mellan högskolor och näringslivet har stärkt både svensk konkurrenskraft och utvecklat och stärkt akademins forskningsgrupper.

- Den samproducerade forskningen är nyckeln för att vi ska lyckas med det som bland andra näringsminister Annie Lööf efterlyste i sitt tal den 10 oktober: ’Vi behöver ökad innovationskraft för att möta globala samhällsutmaningar och ta vara på affärsmöjligheter; för att skapa jobb och konkurrenskraft; och för att kunna leverera samhällstjänster med ökad kvalitet och effektivitet.’ Vi behöver excellent relevans i forskningen! avslutar Madelene Sandström.

Se bifogad pdf-bilaga för lista på beviljade projekt

Foton på Madelene Sandström finns på www.kks.se/om/SitePages/Pressbilder.aspx

För mer information, kontakta:

Malin Henningsson, programansvarig för HÖG-projekten:

malin.henningsson@kks.se, 08-566 481 55

Ulf Hall, kommunikationschef:

ulf.hall@kks.se, 08-566 481 33

Utvärderingsrapporten om HÖG2008-projekten i sin helhet finns att ladda ned på

KK-stiftelsen är högskolornas forskningsfinansiär med uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges 17 nya universitet och högskolor, när den sker i samverkan med näringslivet. Förutom att varje projekt ska ha vetenskaplig höjd ställer KK-stiftelsen som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering. Denna samproduktion vet vi leder till ny kunskap och kompetens, nya produkter och applikationer samt processförbättringar.

Taggar: