Ny styrelse för KK-stiftelsen

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, har fått ny styrelse. Åtta ledamöter valdes vid styrelsemötet den 17 juni 2013. De två ledamöter som regeringen ska utse är ännu inte klara.

- Detta är en mycket kompetent styrelse, säger KK-stiftelsens vd Madelene Sandström. Jag och hela kansliet ser fram emot att få jobba med dem i vårt viktiga uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vår finansiering av forskning och kompetensutveckling på avancerad nivå, där vi ställer som krav att akademin och näringslivet samverkar, vet vi skapar stor nytta för bägge parter, och därmed stärker konkurrenskraften.

Styrelsen är KK-stiftelsens högsta beslutande organ, och utses av regeringen (två ledamöter) och av styrelsen själv (åtta ledamöter). Förslag till ledamöter (sju stycken) lämnas av Kungl. Vetenskapsakademin, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin, Sveriges universitet och högskolor (SUHF), samt av myndighetscheferna vid Vetenskapsrådet, Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande, samt Verket för Innovationssystem. En ledamot föreslås av styrelsen själv.

Följande personer kommer att ingå i styrelsen:

Ola Asplund, utredningschef IF Metall
Ordförande avdelning XI Forskning och Utbildning, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien. Ledamot i styrelsen för Swerea IVF. Huvudsekreterare i Industrins Utvecklingsråd.

Lars Ekedahl, professor kemisk ytfysik
Rektors rådgivare vid Högskolan Väst. Fd rektor Högskolan Väst.

Kajsa Ellegård, professor i teknik och social förändring, Linköpings universitet
Ingår i rektors strategiska ledningsråd för forskningsfrågor vid Linköpings universitet.

Bengt Lennartson, professor i automation, Chalmers tekniska högskola
Medlem i Chalmers Wingquist Laboratory VINN Excellence Center. Associerad redaktör och ledamot i ledningskommittén för IEEE Transactions on Automation Science and Engineering.

Helena Malmqvist, Samordnare extern forskning, ABB AB, Corporate Research
Ledamot av Teknikföretagens FoU-referensgrupp. Styrelseordförande i industriforskarskolan ITS-EASY.

Margareta Norell Bergendahl, professor och vice rektor Kungliga tekniska högskolan
Styrelseledamot i Mittuniversitetet, Nova utvecklingscentrum. Vice preses Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien.

Björn Sundell, FoU-konsult, tidigare vd Stiftelsen Lantbruksforskning
Ordförande SLO-fonden och Stiftelsen Albert Hjärrefonden. Vice ordförande i Väg- och transportforskningsinstitutets styrelse.

Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk utredare, Sveriges Akademikers Centralorganisation (SACO)
Fil dr h c, Lund 2009. Ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien, klass X 2010. Ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, avdelning IX 2012.

Mandatperioden för den nya styrelsen är 1 juli 2013 – 30 juni 2016.

För mer information, kontakta Ulf Hall, kommunikationschef KK-stiftelsen:
ulf.hall@kks.se, 08-566 481 33

KK-stiftelsens uppdrag är att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges 17 nya universitet och högskolor, när den sker i samverkan med näringslivet. Förutom att varje projekt ska ha vetenskaplig höjd ställer KK-stiftelsen som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering. Denna samproduktion vet vi leder till ny kunskap och kompetens, nya produkter, metoder och processer samt effektivare verksamhet.