Över 7 miljoner kronor till framtida forskningsledare

KK-stiftelsen beviljar anslag till fem nydisputerade forskare för att leda egna forskningsprojekt.

- Förutom att de driver viktig forskning med näringslivet, är syftet att möjliggöra för dem att utvecklas till självständiga forskare och framtida forskningsledare, säger Madelene Sandström, vd för KK-stiftelsen.

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, har idag beviljat 7,6 miljoner kronor till fem nydisputerade forskare vid Mälardalens högskola (2 stycken), Mittuniversitetet, Malmö högskola och Blekinge tekniska högskola. Forskningsprojekten i KK-stiftelsens utlysning ProSpekt är på upp till två år och ges till forskare som disputerat inom de tre senaste åren.

- Vi vill stödja nydisputerade med potential att bli framtida forskningsledare, säger Madelene Sandström. Vi har bedömt både deras ambitioner och potential att genomföra projekten, samtidigt som forskningen i sig måste påverka forskningsfronten och lösa både vetenskapliga och industri-relevanta problem.

Emma Nehrenheim på Mälardalens högskola har beviljas 1,4 miljoner kronor till sin forskning om att odla alger som både renar avloppsvattnet och producerar biogas.

- Det betyder jättemycket att jag nu kan få genomföra detta forskningsprojekt i full skala, säger Emma Nehrenheim. Målet är att bygga en stark internationell forskningsmiljö där vi har utvecklat former för att rena vatten på ett modernt sätt, gärna med synergieffekter som separation av värdefulla ämnen eller produktion av nya bränslen som i det här fallet.

Som alltid har KK-stiftelsen ställt som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering. Detta leder till nya produkter och applikationer, processförbättringar och ny kunskap och kompetens såväl inom vetenskapen som i samhället.

- Kravet på samproduktion tycker jag är helt lysande, säger Emma Nehrenheim. Mälardalen är en samverkande högskola, och KK-stiftelsens krav formaliserar dessa samarbeten. Industrin håller ett högt tempo och kräver tekniska lösningar snabbare, vilket gör att jag får jobba väldigt konkret och ta projektet hela vägen i mål. Forskningskvaliteten blir dessutom bättre av att vi bidrar med olika perspektiv.

Fem av 23 inkomna ansökningar beviljades medel från KK-stiftelsen:

Projektnamn

Forskare

Högskola

Beviljat belopp (kr)

ACWA – Algodling som vattenrening och bioenergiproduktion

Emma Nehrenheim

Mälardalens högskola

1.428.200

Undersökning av IR- absorbatorer/strålare för termiska detektorer inom medellånga IR-våglängder

Claes Mattsson

Mittuniversitetet

1.697.000

Kan substanser från mjölk påverka bakterier i orala biofilmer

Jessica Neilands

Malmö högskola

871.100

Avtäckande av innovationer: Om initial påverkan, processer samt expansion av dynamisk förmåga

Urban Ljungquist

Blekinge tekniska högskola

1.620.000

IMod – Intelligent koncentrationsövervakning och varningssystem för yrkesförare

Shahina Begum

Mälardalens högskola

2.000.000

Foton på Madelene Sandström finns på

www.kks.se/om/SitePages/Pressbilder.aspx

För mer information, kontakta Anders Jörnesten, programansvarig, KK-stiftelsen.

anders.jörnesten@kks.se, 08- 566 481 26

KK-stiftelsen är högskolornas forskningsfinansiär med uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges 17 nya universitet och högskolor, när den sker i samverkan med näringslivet. Förutom att varje projekt ska ha vetenskaplig höjd ställer KK-stiftelsen som krav att näringslivet medverkar till ett värde som är lika stort som KK-stiftelsens finansiering. Denna samproduktion vet vi leder till ny kunskap och kompetens, nya produkter och applikationer samt processförbättringar.

Taggar: