KKB bygger 93 nya hyresrätter i Kävlinge kommun

Report this content

KKB Fastigheter AB fortsätter sin satsning för framtiden genom att påbörja tre nya byggprojekt under 2009 och 2010. Den ökade efterfrågan på bostäder i Kävlinge kommun är en bidragande faktor till att bostadsbolaget, en kort tid efter att ha avslutat sitt största bostadsprojekt sedan 1993, tar vid med flera nybyggnadsprojekt.

Inflyttningen till Kävlinge kommun fortsatte att öka under 2008 och kommunen är en attraktiv boendekommun. Den rådande lågkonjunkturen ökar intresset för hyresrätten som boendeform, och tillsammans med den prognostiserade långsiktiga befolkningsökningen i kommunen ökar därmed efterfrågan på KKB:s bostäder. – Vi ser lågkonjunkturen som ett bra tillfälle att stärka vårt befintliga hyresbestånd med nya bostäder. Vi har över 2 300 personer i vårt intressentregister och efterfrågan på nya lägenheter är stor, säger KKB Fastigheter ABs VD, Ulf Grönwall. Väntetiden för lägenheter hos KKB varierar mellan ett till fyra år, beroende på lägenhetstyp och område. Störst är intresset för två- och trerumslägenheter. En av fyra sökande är under 25 år. Byggprojekten innefattar hyreslägenheter i flerbostadshus såväl som radhus och kommer att uppföras på följande platser: Kapellvägen, Kävlinge Vid Kapellvägen i centrala Kävlinge, mellan Korsbackaområdet och Billingshällsområdet planeras två flerbostadshus med vardera fem våningar. Totalt ska 40 lägenheter, bestående av tvåor och treor mellan 65 till 80 kvm, uppföras. Byggstart beräknas till början av 2010, med en byggtid på cirka ett år. Prästvägen och Idrottsvägen, Löddeköpinge Intill Löddeköpinge centrum har KKB Fastigheter inlett ett samarbete med PEAB och 14 lägenheter i radhusform innehållande fyror om cirka 100 kvm ska byggas. Byggstart beräknas till juni 2009 med inflyttning i april 2010. Notarievägen, Löddeköpinge Intill Löddeköpinge centrum har KKB Fastigheter förvärvat två obebyggda tomter av Riksbyggen. Fastigheterna är belägna i omedelbar anslutning till de 74 nyligen färdigställda lägenheterna i Löddeköpinge centrum. I projektet ska 39 lägenheter bestående av ettor till fyror byggas. Byggstart beräknas till årsskiftet 2009/2010 med en byggtid på cirka 14 månader.

Taggar: