• KLAR Partners/

KLAR Partners fonder tar nästa steg för att bygga Nordens främsta koncern inom installation och service av fastighetstekniska tjänster: förvärvar finska Quattro Mikenti Group, QMG

Report this content

Fonder som rådges av KLAR Partners Limited (”KLAR Partners eller KLAR”) har tecknat avtal om att förvärva QMG, en av Finlands ledande aktörer inom installationstjänster med professionerna el, vs, ventilation, sprinkler och byggnadsautomation. Förvärvet är nästa steg i KLAR Partners ambition att skapa Nordens främsta aktör inom installation och service av fastighetstekniska tjänster.

QMG erbjuder tekniska installationstjänster inom el, vs, ventilation, sprinkler och byggnadsautomation. Bolaget är med cirka 1000 anställda på närmare 30 orter ett av de största installationsbolagen i Finland. 2020 omsatte QMG cirka 200 miljoner euro.

QMG kommer tillsammans med Sandbäckens, ett av KLARs befintliga portföljbolag, utgöra varsin del av en av Nordens ledande aktörer installation och service av fastighetstekniska tjänster. De två bolagen, inom den nybildade gruppen, kommer fortsätta att drivas som separata enheter – Sandbäckens på den svenska marknaden och QMG på den finska marknaden. Kimmo Liukkonen kvarstår som VD för QMG och ansluter till koncernens ledningsgrupp med Mikael Matts, VD och Koncernchef samt Johan Henriksson, group CFO.

”Vi har följt QMG under en längre tid då bolaget passar väl in i KLARs investeringsstrategi. Med QMG och Sandbäckens har vi marknadens skickligaste medarbetare och en ledningsgrupp i världsklass. Det ger oss en fantastiskt stark nordisk plattform för fortsatt tillväxt”, säger Fredrik Brynildsen på KLAR Partners.

”Jag ser med glädje fram emot att få vara delaktig i skapandet av en ledande nordisk aktör inom installation och service som bygger på en decentraliserad struktur med lokal närvaro och entreprenörskap, parat med det större bolagets nätverk och samlade kompetens”, säger Johan Karlström, den nya koncernens styrelseordförande.

”Det gläder mig att få välkomna QMG som partner till Sandbäckens, och med det etablera en av de ledande aktörerna i Norden. Bolagen har en liknande företagskultur och delar värderingar. Det är något vi ska vårda och bevara, samtidigt som vi ska utveckla bolagens framgångsrika och decentraliserade arbetssätt. Tillsammans kan vi utvecklas ytterligare genom synergier och kunskapsutbyten, och vi har styrkan att accelerera vår tillväxt, såväl organiskt som genom förvärv”, säger Mikael Matts, den nya koncernens VD och Koncernchef.

”I KLAR Partners får vi en ägare med djup sektorexpertis och erfarenhet av att utveckla bolag inom vår bransch. Vi ser även fram emot att tillsammans med Sandbäckens bilda en betydande nordisk aktör som ger oss de bästa förutsättningarna för vår fortsatta tillväxtresa”, säger Kimmo Liukkonen, VD på QMG.

KLAR Partners fonders förvärv av QMG förutsätter sedvanliga godkännanden från konkurrensverket i Finland.

För mer information:

Fredrik Brynildsen
fb@klarpartners.com
+44 7388 439 890

Mikael Matts, VD, Sandbäckens
mikael.matts@sandbackens.se
+46 76-850 16 03

Om KLAR Partners

KLAR Partners är ett europeiskt private equity-bolag med fokus på investeringar i företag verksamma inom branscherna för företagstjänster och lätt industri. Bolagen som KLAR investerar i omsätter vardera årligen cirka EUR 50-500m och har huvudkontor i Norden, Benelux eller tysktalande Europa (DACH). Med medarbetare i London, Stockholm, Frankfurt och Bryssel, samt ett brett internationellt industrinätverk har KLAR en väl beprövad modell att stödja, utveckla, och växa företag. KLARs seniora medarbetare har arbetat tillsammans i många år och har mer än 50 års kombinerad investeringserfarenhet inom KLARs branschspecifika och geografiska fokus.