KlaraBo rekryterar Jenny Appenrodt som CFO

KlaraBo rekryterar Jenny Appenrodt till posten som CFO. Jenny kommer närmast från KKR:s portföljbolag Hilding Anders där hon arbetat som finanschef de senaste sju åren. KKR är ett av världens största riskkapitalbolag. Dessförinnan har hon haft flera ledande finans- och ekonomibefattningar bland annat på sport- och friluftskoncernen Thule.

”Vi är glada att kunna rekrytera Jenny som har bred erfarenhet från olika koncernfunktioner inom finans, ekonomi, skatt och legalt. Jenny blir en rejäl förstärkning i vårt fortsatta arbete med att bygga upp organisationen och jag ser fram emot att välkomna henne till oss”, säger Andreas Morfiadakis, VD för KlaraBo.

”KlaraBo har på kort tid utvecklats till en betydande aktör inom förvaltning och förädling av hyresbostäder. Bolaget har också en intressant projektportfölj med egenutvecklade, miljövänliga bostäder som huvudsakligen byggs i trä. Jag ser verkligen fram emot att få ansluta till teamet och vara med på den fortsatta utvecklingsresan”, säger Jenny Appenrodt.

Jenny tillträder sin nya roll senast i december 2020.

Efter ett förvärv i Trelleborg tidigare den här månaden hel- eller deläger samt förvaltar KlaraBo sammanlagt 2 680 hyreslägenheter samt tillhörande lokaler över hela landet, motsvarande cirka 208 000 kvm. Därtill har bolaget byggrätter motsvarande över 1 000 lägenheter i olika planskeden.

Då KlaraBo långsiktigt ser goda tillväxtmöjligheter har bolaget i syfte att finansiera fortsatt tillväxt börjat förbereda en ägarspridning där notering 2021–2022 är ett alternativ.

KlaraBo förvärvar, uppför, äger och förvaltar attraktiva bostäder. Företaget grundades 2017 och agerar över hela landet men med tyngdpunkt i Skåne. Strategin är att i tillväxtregioner förvärva befintliga hyresfastigheter liksom mark för nyproduktion. Bostäderna är egenutvecklade och ytsmarta vilket bidrar till rimliga hyror.

Såväl lägenheter som husens gestaltning utformas efter lokala behov i samarbete med kommunen. Nyproduktionen håller hög hållbarhetsstandard då byggnation sker främst i trä. KlaraBo är en långsiktig fastighetsägare.