KlaraBo tecknar avtal gällande hållbarhetslänkad finansiering

KlaraBo har undertecknat ett ramavtal gällande hållbarhetslänkad finansiering med Swedbank. Avtalet innebär att prissättningen på lånefinansieringen delvis kopplas till KlaraBos hållbarhetsmål. Lånen som länkas till hållbarhetsmålen utgör drygt 10 procent av KlaraBos totala låneportfölj, och ger ytterligare incitament gällande bolagets hållbarhetsarbete.

”Vår ambition är att kontinuerligt utöka vår hållbarhetslänkade finansiering över tid. Avtalet är ett första steg i detta arbete och vi är glada över att ha fått det här på plats.” säger Per Holmqvist CFO på KlaraBo.

”Vi är glada över att ha fått förtroendet att teckna KlaraBos första hållbarhetslänkade finansiering. Finansieringen bidrar till att stötta KlaraBos ambitiösa och långsiktiga hållbarhetsarbete och resan mot en ökad andel hållbar finansiering. ” säger Björn Mannerfelt, Client Executive på Swedbank.

KlaraBos räntebärande skulder uppgick per den 31 mars till drygt 4,9 miljarder. Bolaget ämnar utöka andelen hållbarhetslänkad finansiering framöver och har påbörjat dialogen med koncernens övriga banker.

KlaraBos hållbarhetsmål inkluderar bland annat att endast förnybar energi ska användas för el, värme och bilar i verksamheten senast år 2030 och att bolaget ska vara klimatneutrala i hela värdekedjan år 2045. För övriga hållbarhetsmål och mer information om KlaraBos hållbarhetsarbete, se www.klarabo.se

Per Holmqvist, CFO KlaraBo
per.holmqvist@klarabo.se