Adlibris satsar på mobil shopping med Klarna Checkout

Allt fler handlar via mobilen. Därför har Adlibris lanserat en ny responsiv mobilsida som ska göra det så enkelt som möjligt att hitta, handla och betala via mobilen. Som betalningstjänst har man valt Klarna Checkout, marknadens enda kassa med mobilkonvertering som är högre än vanlig desktopkonvertering.

– Allt fler människor kommer till Adlibris via mobilen och bara under det senaste året har andelen mobilbesök fördubblats. Idag förväntar sig kunder en bra användarupplevelse även i mobilen, därför har vi tagit oss tid att utveckla en hemsida som möter våra kunders höga krav, Klarnas Checkout var den perfekta kassalösningen, säger Peter Brühl, försäljnings- och marknadschef på Adlibris.

Adlibris är Nordens ledande internetbokhandel och levererar dagligen 40 000 böcker till bokälskare runtom i Norden. Som branschen i övrigt har bolaget sett en kraftigt ökande trafik från mobila enheter till sin e-handel.

Enkelhet i fokus även vid betalning
Huvudfokus för utvecklingen har varit användarupplevelse och enkelhet, med dessa ledord har man designat en sida där användaren enkelt ska hitta sina favoritböcker och enkelt kunna betala för dem.

För betalningen har Adlibris valt Klarna Checkout, marknadens enda kassa med mobilkonvertering som är högre än vanlig desktopkonvertering. Klarnas helhetslösning för e-butikernas kassa omtalades vid lanseringen som ”superkassan”. Anledningarna till det är flera. Genom att skilja köp från betalning, möjliggörs det för kunden att först beställa och bekräfta sitt köp till butiken och sedan därefter fullfölja betalningen. På så vis minimeras avhopp i kassan och konverteringen ökar kraftigt. Klarna Checkout gör det också enklare för kunden att handla och är optimerad för alla plattformar - mobiltelefoner, datorer och surfplattor. Dessutom minskar administrationen för handlarna jämfört med traditionella kassalösningar då en leverantör också innebär en integration, en kontaktyta och en avgift. Klarna och Adlibris har haft ett nära samarbete sedan 2010.

– Adlibris har varit en av våra viktigaste partners under lång tid, därför känns det som en fantastisk milstolpe för oss att en så viktig e-handelsspelare väljer Klarna Checkout, säger Niklas Adalberth, vice vd på Klarna.

Adlibris kommer att ta lärdomarna från mobilsajten vidare till desktop och då utvärdera Klarna Checkout som helhetslösning för alla betalningar.

– Vi gick live med vår nya responsiva mobilsajt med Klarna Checkout för ett par veckor sedan. Responsen från kunderna har varit fantastisk, det ska bli mycket spännande att fortsätta följa konverteringen allteftersom vi får mer data att analysera, avslutar Brühl.

För mer information om Klarna Checkout vänligen besök: www.klarna.se/checkout
För mer information om Adlibris vänligen besök: www.adlibris.se

För mer information kontakta:
Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Om Klarna AB

Klarna erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar till över 15 000 e-butiker och över 9 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarnas omsättning 2012 var knappt 1,2 miljarder SEK.

Om Adlibris AB

Adlibris är bokhandeln för bokälskare. Varje dag levererar Adlibris 40 000 böcker till bokälskare i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Med ca 1,5 miljoner aktiva kunder, ett utbud på 10 miljoner titlar, fraktfria leveranser och ambitionen att alltid erbjuda det bästa priserna är Adlibris den självklara bokhandeln för alla som älskar böcker. Adlibris grundades 1997 och är idag Nordens ledande internetbokhandel. Adlibris omsatte 2012 1,2 miljarder kr.