Fortsatt stark tillväxt för Kreditor – tripplar omsättningen för tredje året i rad

Kreditor ökade nettoomsättningen med 190 procent till 90,8 Mkr (31,3) för helåret 2008. Rörelseresultatet förbättrades med 204 procent till 21,9 Mkr (7,2). Den positiva utvecklingen beror på en stark tillströmning av nya kunder och en stadig ökning av antalet personer som väljer att betala med faktura när de handlar på Internet.

Under 2008 har 1 000 nya e-butiker anslutit sig till Kreditor, och totalt använder nu över 3 000 e-butiker betalningslösningarna ”fakturera mig” och ”dela upp betalningen”.

– Kreditor har haft ett mycket starkt år, med en tillväxt på hela 190 procent. Under 2008 hanterade vi över 1,5 miljarder i transaktioner och passerade den magiska gränsen en miljon användare som valde ”fakturera mig” som betalningssätt på nätet, säger Sebastian Siemiatkowski, VD på Kreditor.

E-handelsbranschen växer dramatiskt år för år och intresset för fakturabetalning ökar. Den viktigaste orsaken är det växande behovet av säkra och trygga betalningslösningar på nätet, och att kunderna uppskattar att varan levereras innan de betalar för den. För e-butikerna kan det också medföra en försäljningsökning. Kreditors egna undersökningar visar att betalning med faktura på Internet leder till fler impulsiva köp, upp till 25 procent i ökad försäljning och 10-20 procent i ökat snittordervärde.

– 2009 ser mycket lovande ut och vi ser redan en ökad transaktionsmängd. Vi kommer att fortsätta att arbeta för att utveckla våra tjänster och stärka våra varumärken ”fakturera mig” och ”dela upp betalningen” som de tryggaste sätten att betala på nätet, säger Sebastian Siemiatkowski.

Helår
Mkr 2008 2007 %