Julhandeln på nätet ökade med 19 % 2012

Andelen svenskar som köpte sina julklappar på nätet ökade kraftigt julen 2012.[1]  Trygga betalningsalternativ är de som ökar mest och ny statistik från betalningsföretaget Klarna visar att omsättningen för julhandeln bland deras 4,5 miljoner svenska kunder ökade med drygt 19 procent jämfört med 2012. Antalet svenskar som julhandlade på nätet ökade också med nästan 14 procent.

– Julhandeln på nätet överträffade våra högt ställda förväntningar. Att öka med drygt 19 procent på en så etablerad e-handelsmarknad som Sverige är extremt bra siffror, säger Mathias Hedlund, operativ chef på Klarna.

Bland Klarnas kunder ökade både andelen svenskar som handlade julklappar på nätet och summan som varje person handlade för i snitt. Totalt handlade drygt en miljon svenskar med företagets betalningslösningar och köpsnittet för hela landet blev 1286 kr per julklappshandlare.

I Kalmar län ökade antalet köpare mest jämfört med förra året, nästan 22 procent fler kalmarbor julhandlade på nätet 2012. Omsättningsmässigt var det också Kalmar län som visade starkast tillväxt med en 25-procentig ökning.

– Det är också intressant att konstatera att e-handlare som använder Klarnas betalningslösningar ökat sin omsättning nästan 60 procent mer än den genomsnittliga ökningen[2] av handel på nätet under julen. Vi tror att det beror på tryggheten och enkelheten för konsumenterna, avslutar Hedlund.

1 Julhandeln 2012 definieras som skapade köp mellan 24 november – 23 december 2012.

2 http://www.cisionwire.se/dibs-payment-services/r/e-handeln-var-stark-pa-natet-infor-julen-2012,c9355761

För mer information kontakta:
Claes Tellman, Kommunikationschef Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betallösningar till över 15 000 e-butiker och över 7 miljoner kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Klarna grundades 2005 med idén att skapa en problemfri betalningslösning som skulle tillåta köpare och säljare att interagera enkelt och tryggt vid handel på nätet. Klarna gör detta genom att låta kunden få varorna först och betala efteråt, medan vi bär kredit- och bedrägeririsken för handlarna. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag och har på bara sju år vuxit till 800 anställda i 8 länder. Klarna beräknas omsätta över 1 miljard kronor 2012.

Taggar: