Klarna integrerar Swish och ger kunderna större valfrihet och kontroll i kassan

Stockholm - 11 november 2020 - Klarna integrerar nu Swish för att förbättra svenskarnas shoppingupplevelse. Klarna blir nästa bank att ansluta sig till Swish och det nya samarbetet mellan två av Sveriges mest framstående betalningsleverantörer möjliggör att Swish blir tillgängligt som betalmetod i Klarnas kassalösningar. I Klarna Checkout kan kunderna betala med Swish och ändå ta del av fördelarna med Klarna. Det innebär också att kunderna kommer att kunna betala sina Klarna-fakturor med Swish direkt i Klarna-appen.

För e-handlare kommer Swish att vara ett naturligt komplement till övriga Klarna-betalmetoder. Att välja att betala med Swish via Klarna innebär att du får tillgång till Klarnas konsumentfördelar såsom köparskydd, förenklade returer och möjlighet att se tidigare köp i Klarna-appen. Kunden kommer att kunna välja Swish som favorit-betalmetod och därmed få det förvalt i Klarna Checkout.

- Swish har varit en av de mest efterfrågade tjänsterna från både konsumenter och e-handlare. Swish kommer att bli ett perfekt komplement till Klarnas övriga smidiga betalmetoder. En kombination av Swish och Klarnas fördelar för säker shopping kommer att förbättra shoppingupplevelsen för konsumenter och e-handlare, säger David Fock, Global Produktchef, Klarna.

- I dag förenklar vi mer än sju miljoner svenskars vardag med enkla, säkra och snabba betalningar. Att göra Swish tillgängligt när du handlar via Klarna är ett utmärkt sätt för oss att låta konsumenterna välja Swish när de vill, säger Pär Ekroth, Chief Customer and Marketing Officer, Swish.

Samarbetet kommer att inledas under första delen av 2021.

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Om Swish:

Swish är en naturlig del av mer än sju miljoner svenskars vardag och behandlar cirka 1,8 miljoner betalningar varje dag. Mer än 200 000 handlare erbjuder Swish till sina kunder. Swish startade 2012 som ett samarbete mellan sex av de största bankerna i Sverige. Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna Getswish AB. Idag är tolv banker anslutna till Swish. Varje bank ansvarar för erbjudanden, villkor och eventuella avgifter för tjänsten som tillhandahålls till sina kunder. För information om villkoren för Swish, besök din banks webbplats.