Klarna lanserar nästa generations shoppingupplevelse med OpenAI-teknik - AI-assistent med detaljkunskap om 6 miljoner produkter

Läs original

Stockholm, 19 september, 2024 – Klarna presenterar idag nya funktioner för sin AI-assistent, baserad på OpenAI-teknik. AI-assistenten erbjuder nu en chattbaserad shoppingupplevelse som hjälper användarna att spara tid genom att snabbare hitta de produkter de verkligen vill ha. Med personliga produktrekommendationer, expertråd, jämförelser mellan kategorier och varumärken samt tillgång till kundrecensioner, förenklar AI-assistenten kundresan från inspiration till köp.

Med Klarnas AI-assistent kan du nu:

• Söka efter specifika produkter, jämföra varumärken och få viktig produktinformation – allt i en och samma chat.
    • Exempel: Om du letar efter ett sulfatfritt schampo med högsta kundbetyg, kommer Klarnas AI-shoppingassistent att guida dig dit. Den låter dig läsa kundrecensioner, se prishistorik, och mycket mer. När du hittat rätt produkt kan du dessutom köpa den direkt i appen.
  • Få rekommendationer baserade på dina preferenser, vilket gör din shoppingupplevelse mer komplett och relevant.
    • Exempel: AI-assistenten ger dig skräddarsydda rekommendationer utifrån dina köpvanor. Köper du vissa produkter regelbundet? Föredrar du färgglada eller vita sneakers? Använder du ett varumärke för träningskläder och ett annat för fritidskläder? AI-assistenten anpassar sig efter dina preferenser och föreslår produkter som passar just för dig.
  • Jämföra produkter eller olika produktkategorier, för att alltid ta informerade beslut. Assistenten har tillgång till produktspecifikationer och recensioner och kan svara på alla frågor
    • Exempel: Letar du efter den bästa surfplattan under 2 000 kronor? Assistenten besvarar dina frågor med relevanta produktförslag och en opartisk, AI-genererad, sammanfattning av för- och nackdelarna för varje alternativ.
  • Hitta rätt pris för miljontals produkter över tusentals butiker, samt lagerstatus, leverans- och cashback-information.
    • Exempel: Letar du efter nya träningsskor och vill jämföra priser? Assistenten är fullt integrerad med Klarnas prisdatabas med 6 miljoner produkter från tusentals butiker för att ge rekommendationer med korrekta priser, lagerstatus och leveransinformation.

Dessa nya funktioner stöder Klarnas vision att bli det ultimata verktyget för alla dina vardagsekonomiska behov. Från att hjälpa dig att betala och hantera din ekonomi till att hitta rätt produkter till rätt pris – Klarna är med dig genom hela shoppingresan.

"Vi har kombinerat AI, prisjämförelse och produktsökning för att skapa en shoppingassistent med detaljerad kunskap om sex miljoner produkter från tusentals återförsäljare, för att hjälpa våra kunder att hitta rätt produkt till rätt pris” säger David Fock, Chief Product & Design Officer på Klarna. "De nya funktionerna förverkligar vår vision om en äkta shopping- och finansiell assistent."

"Klarna är i framkant när det gäller att utnyttja AI för att skapa verkliga fördelar för våra kunder. Vi ser fram emot att fortsätta samarbeta och visa vad AI kan åstadkomma på bred skala,” säger Brad Lightcap, COO på OpenAI.

Möter konsumenternas efterfrågan
Konsumenter förväntar sig alltmer en sömlös, datadriven shoppingupplevelse. Enligt en färsk undersökning vill 3 av 5 konsumenter att AI ska förbättra deras shoppingupplevelse (IBM, 2024), och 80% av de som ännu inte använder AI för shopping är intresserade av dess potential att hjälpa dem söka efter produkter (86%), hitta erbjudanden och kampanjer (79%) och få svar på frågor eller lösa problem (82%). Med över 85 miljoner aktiva kunder är Klarna, med sin AI-drivna app, perfekt positionerade för att möta denna efterfrågan.

De senaste åren har Klarna fortsatt utveckla sin app med nya funktioner för att möta konsumenternas växande förväntningar och preferenser. Under 2022 integrerade Klarna, genom förvärvet av Pricerunner, prisinformation från 5,8 miljoner produkter, som uppdateras dagligen, för att säkerställa att deras kunder alltid hittar det bästa priset. Och nyligen lanserade Klarna cashback och Klarna saldo för att hjälpa konsumenter att hantera sin vardagsekonomi på ett och samma ställe.

Denna lansering bygger vidare på Klarnas tidigare AI-initiativ, som AI-assistenten för kundservice, som inom några veckor efter sin lansering i januari 2024 hanterade en arbetsbelastning som motsvarade 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare