Klarna lanseras på Adyens fysiska betalterminaler i Europa, Nordamerika och Australien

Läs original

Stockholm, 26 september 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, lanserar nu sina populära betalsätt på Adyens fysiska betalterminaler i Europa, Nordamerika och Australien. Adyen, fintech-plattformen som används av många av världens ledande företag, är den första globala betalväxeln (PSP) som lanserar Klarna samtidigt på alla sina fysiska betalterminaler världen över.

Detta är en viktig milstolpe för Klarna, som under de senaste åren stadigt har ökat sin närvaro i fysiska butiker, utöver den starka närvaron online. Lanseringen bygger på ett långvarigt samarbete mellan Klarna och Adyen, vilket har lett till förenklade betalningsprocesser och förbättrade kundupplevelser för tusentals e-handlare världen över. Efter pilotfasen beräknas den nya lösningen rullas ut bredare under oktober.

"Vi vill att konsumenter ska kunna betala med Klarna i vilken kassa som helst, var som helst", säger David Sykes, Chief Commercial Officer på Klarna. "Vårt starka partnerskap med Adyen ger ett enormt lyft för vår ambition att erbjuda flexibla betalningslösningar i fysiska butiker på ett nytt sätt."

Adyen är en av ledarna inom betalningslösningar för fysiska butiker med över 450 000 betalningsterminaler, från stationära bordsmodeller till mobila terminaler.

"Vi är glada över att samarbeta i denna pilot och erbjuda konsumenter ett nytt, flexibelt sätt att betala som kommer att omdefiniera butiksupplevelsen", säger Alexa von Bismarck, President EMEA på Adyen. "Denna lansering understryker styrkan i vårt samarbete med Klarna när vi för första gången tar deras betalsätt till fysiska terminaler. Vi ser att konsumenter värdesätter den personliga kontakten i butik och uppskattar varumärken som låter dem betala på det sätt de önskar – det är precis vad detta samarbete handlar om."

Adyen lanserar Klarnas integrerade QR-koder. För att genomföra en betalning skannar kunden en QR-kod som visas på Adyens terminal och slutför transaktionen via sin mobila enhet. Kunden kan sedan välja bland Klarnas populära betalningsalternativ, och alla köp samlas i Klarnas app.