Klarna mer än fördubblar omsättningen 2009 - femte året i rad med stark tillväxt under lönsamhet

Efterfrågan på trygga betaltjänster för handel på Internet ökar kraftigt. Under 2009 ökade Klarna omsättningen med 130 procent till 211 miljoner kronor (90,8). Cirka 1800 e-handelsbutiker har blivit nya kunder till Klarna, och antalet aktiva konsumenter som använder betalningslösningen Klarna konto ökade med över 180 procent.

Klarnas tillväxt sker under lönsamhet, och under det fjärde kvartalet blev också Klarnas verksamhet i Finland lönsam. Under fjärde kvartalet lanserade Klarna tjänsten Klarna konto i Norge, vilken har mottagits positivt. – Vi har sett en stark tillströmning av nya e-handelsbutiker i både Sverige och Finland, och våra kunder ser att vi kan hjälpa dem att öka både sin försäljning och det genomsnittliga ordervärdet per kund, säger Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna. Klarna har arbetat aktivt med att stärka relationen till konsumenterna, och ett led i detta är namnbytet från Kreditor till Klarna, som skedde under det fjärde kvartalet. Det totala antalet konsumenter som använder Klarna konto har ökat med över 180 procent 2009, och Klarna konto har nu närmare 200 000 aktiva användare. – Det har skett ett stort tillflöde av nya kunder och nya användare på alla nordiska marknader under det fjärde kvartalet, i likhet med resten av året. Allt fler kunder efterfrågar trygga och enkla betalningslösningar och vill betala först efter det att de har fått varan, säger Sebastian Siemiatkowski. Totalt sett har Klarna hanterat 4,5 miljoner transaktioner under 2009, där kunderna har betalat med någon av Klarnas betalningslösningar Fakturera mig/Klarna eller Klarna konto. Det är en ökning med 208 procent jämfört med 2008. Klarna ser ljust på 2010, då året har börjat mycket bra. – E-handeln fortsätter att utvecklas starkt, och vi ser positivt för utvecklingen av Klarna på alla nordiska marknader under 2010. Vi räknar med att vår transaktionsvolym svarar för cirka 20 procent av e-handelns omsättning i Sverige 2010, säger Sebastian Siemiatkowski.

Taggar: